K plnému provozu, jak byli lidé zvyklí před covidem, se ještě nevrátili v Brně. Aktuálně brněnský dopravní podnik evioduje asi osmdesát procent cestujících oproti době před covidem.„Návrat k jízdním řádům pro pracovní dny je jakýmsi kompromisem mezi původními a prázdninovými řády. Zohledňují zvýšenou poptávku po přepravě zejména ve špičkách, ale návrat cestujících je pozvolný. I my se k normálu budeme vracet postupně,“ uvedla mluvčí brněnského dopravního podniku Hana Tomaštíková.

Nejhorší situace byla podle ní na jaře a v říjnu minulého roku. „Celkové ztráty činí nyní 280 milionů korun,“ vyčíslila Tomaštíková.

Kordis evidoval za loňský rok pokles tržeb za jízdní doklady asi tři sta milionů korun, letos zatím polovinu. „Zatím ale nemáme vyhodnocený měsíc květen, proto dopady covidu nejsou definitivní," doplnil Havlík.

Podle ekonoma Lukáše Kovandy je tato ztráta nenahraditelná. „Lidé koupí například tři svetry jako kompenzaci za dobu, kdy nemohli nakupovat, ale třeba do práce těžko pojedou více než jednou denně,“ míní.

Cestování

krajský integrovaný systém:

nyní: asi 90 % cestujících

ztráty: loni 300 milionů, letos 150 milionů

brněnský dopravní podnik:

nyní: asi 80 % cestujících, návrat k normálu postupný

ztráty: celkem 280 milionů

Investice by ztráty způsobené covidovou pandemií výrazně ovlivnit neměly. „Jsou dlouhodobě plánovány, a proto není možné je jednoduše zpomalit či zastavit. Úbytek tržeb byl z části nahrazený omezením dopravy, z větší části však vyvolává vyšší výdaje kraje na dopravní obslužnost," sdělila Alena Knotková z tiskového oddělení Jihomoravského kraje.

Méně cestujících ve vozech hromadné dopravy se projevil také na nákupu předplatních jízdenek. „Od začátku pandemie registrujeme snížený zájem. Cestující, kteří měli zakoupené předplatní jízdenky a vzhledem k nouzovému stavu a dalším opatřením je nevyužívali, tyto jízdenky také ve větší míře vraceli. Celkem jsme evidovali téměř sedm a půl tisíce vrácených předplatných jízdenek za více než pět a půl milionu korun," vyčíslila Tomaštíková. Velkou část cestujících, kteří jízdné vraceli, podle ní tvořili studenti.

Nyní už se situace v brněnské hromadné dopravě ale zlepšuje. „Například na začátku dubna cestující prostřednictvím bezkontaktních plateb ve vozech Pípni a jeď zakoupili asi sedmnáct tisíc jízdenek, na začátku května dvacet tisíc jízdenek denně. Na konci května už se počty šplhaly k šestadvaceti tisícům denně," srovnala Tomaštíková.