Stejně jako dalším lidem, výluka Ondřeji Budišovi cestu do zaměstnání výrazně prodlouží. Pracuje v centru Brna. „Přivstanu si, protože autobus je pomalejší než vlak. Budu to mít navíc nově s přestupem a část cesty pojedu tramvají. Není to příjemné, ale nedá se nic dělat. Autem jezdit nebudu,“ řekl muž Deníku Rovnost. Cestování za volantem by se mu prodražilo, navíc v centru Brna bývá problém s parkováním.
Železničáři se rozhodli pro opravu úseků najednou. V případě postupné rekonstrukce by dopravu zasáhla značná tříletá omezení.

Změn doznají také dálkové spoje. Mezinárodní vlaky už nyní jezdí odklonovou trasou přes Havlíčkův Brod. „Vnitrostátní rychlíky pojedou od prosince mezi Prahou a Blanskem, v úseku Blansko – Brno bude fungovat náhradní autobusová doprava,“ sdělila mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová.
Dálkovým vlakům RegioJet spojujícím Prahu s Brnem, Bratislavou, Vídní či Budapeští pak přibudou nové zastávky v Havlíčkově Brodě, Žďáru nad Sázavou a Kolíně.
Změny v jízdních řádech na jihu Moravy:
výluka mezi Brnem a Blanskem:
Vlaky tam od prosince nahradí autobusy.
Mezinárodní spoje mezi Brnem a Prahou pojedou dál přes Vysočinu, rychlíky zůstanou jen v úseku Blansko – Praha
výluka mezi Břeclaví a Lanžhotem:
Vlaky v tomto úseku nepojedou několik let kvůli modernizaci na Slovensku.
Od prosince mají také skončit občasné výluky mezi Šakvicemi a Hustopečemi na Břeclavsku. „Souvisí se stavbou odbočky v Rajhradě. Osobní vlaky se tam zpozdí a už by nestihly do Hustopečí dojet,“ vysvětlil mluvčí společnosti Kordis, která je koordinátorem hromadné dopravy v kraji, Květoslav Havlík.
Správa železnic předpokládá ukončení prací v Rajhradě k 1. lednu příštího roku. „Poté počítáme pouze s následným podbitím kolejí či úpravami zabezpečovacího zařízení,“ zmínil mluvčí železničářů Dušan Gavenda.
Několikaletá výluka
Dlouhodobá výluka naopak začne na lince S53 mezi Břeclaví a Lanžhotem. Trvat má několik let. Důvodem je modernizace trati blízkém Slovensku. „Původně měla stavba začít už v září,“ připomněl Havlík.

Podle něj se také osvědčilo loňské zrušení osobních vlaků z Brna do Břeclavi. „Jednoznačně je to plus pro celou oblast. Už nebudou jezdit dlouhé prázdné vlaky mezi Šakvicemi a Břeclaví. Malý počet cestujících v tomto úseku bez problémů přepraví krátké vlaky, které tam nyní jezdí,“ podotkl Havlík. Například mezi Brnem a Rajhradem jezdí osobní vlaky každou čtvrthodinu.