VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Železniční muzeum Ježkův most zůstane jen na papíře. Radní projekt neschválili

Blansko – Několik metrů kolejí. Strážní domek ve stylu dobové nádražní pokladny s expozicí k historii železnice. Návěstidlo a dřevěná ručně ovládaná závora. Vše obehnáno laťkovým plotem. A jako hlavní skvost šestapadesát tun těžký unikátní Ježkův most. Technická památka. V sezoně řada akcí k historii železnice a nová atrakce pro turisty na blanenském nábřeží. Tak vypadá na papíře projekt sdružení Kolejová Železniční muzeum Ježkův most. A zřejmě na něm i zůstane.

11.12.2014 13
SDÍLEJ:

Ježkův most byl pravděpodobně postaven v 60. letech 19. století. Kdo ho vyrobil, však není známo. Nýtovaný most je ze svářkové oceli. Přibližně kolem roku 1911 ho koupila slévárna a kovárna K. a R. Ježek a převezla do Blanska.Foto: DENÍK/Jan Charvát

Blanenští radní totiž projekt neschválili. „Oficiální vyjádření z města ještě nemám. Ale už jsem četl na internetu, že to zamítli. Připadne mi to nefér. Projekt jsme dělali nadvakrát a stálo nás to patnáct tisíc korun. Přitom to ještě nedávno vypadalo, že město je této myšlence nakloněno. Teď to vypadá, že nám jen před volbami mazali med kolem huby," nebral si servítky Jiří Šimkůj, předseda občanského sdružení Kolejová, které projekt připravilo.

To, že blanenští radní projekt železničního muzea u řeky Svitavy neschválili, potvrdil Marek Štefan, vedoucí blanenského odboru investic a územního rozvoje. „S pozemky problém není. Otázkou však je, jak by projekt prošel přes územní řízení a jaké stanovisko by k němu ještě zaujalo Povodí Moravy. Je to totiž v záplavovém území," uvedl Štefan. Ježkův most byl pravděpodobně postaven v 60. letech 19. století. Kdo ho vyrobil, však není známo. Nýtovaný most je ze svářkové oceli. Přibližně kolem roku 1911 ho koupila slévárna a kovárna K. a R. Ježek a převezla do Blanska.

Klíčové důvody, proč radní dali projektu stopku, vidí Štefan ve dvou bodech. „Projekt železničního muzea zatím moc nezapadá do představ města s ohledem na úpravy blanenského nábřeží. Do těch se chce v budoucnu pustit. Za druhé se v této lokalitě pohybují bezdomovci a vandalové, kteří tam dělají nepořádek. Když se tam postaví buňka, plot a závora, bude to asi ještě horší," dodal. Na úpravu blanenského nábřeží město zatím zpracovaný projekt nemá.

Že by muzeum mělo velké problémy s vandaly, si myslí také Vít Hlaváček z Blanska. „O železničním muzeu jsem už slyšel. Ale podle mě by tady byl velký problém s vandaly a bezdomovci. Těch se sem stahuje hodně," řekl muž.

Řadě dalších kolemjdoucích, které Blanenský deník Rovnost u Ježkova mostu oslovil, se nápad sdružení Kolejová naopak líbil. „Podle mě je malé muzeum u Ježkova mostu super nápad. U mostu je sice informační tabule, ale to je podle mě málo. Je tady cyklostezka, nábřeží, kde se pohybuje velké množství lidí, a toho by se dalo využít. Pokud tady bude nějaká expozice s historickými předměty, tak je to jedině dobře. Pro turisty to může být dost zajímavé. Řekl bych ale, že za tím bude něco víc. Nevím, co má město s pozemky v plánu," řekl Petr, třicetiletý rodák z Blanska. Příjmení zveřejnit nechtěl.

První verzi městu představilo sdružení Kolejová zhruba před třemi lety. Ta však byla špatně zpracovaná. „Napodruhé už jsme do projektu zapracovali všechno, co se po nás chtělo. Nevidím tam žádný zásadní problém. Buňku, ze které by se udělala historická pokladna a expozice, máme zamluvenou do konce roku. Návěstidlo a závoru mám doma na zahradě. U mostu nechceme nic stavět. Buňka by ležela na panelech. K tomu asi deset metrů kolejí a laťkový plot," poznamenal Šimkůj. Ježkův most byl pravděpodobně postaven v 60. letech 19. století. Kdo ho vyrobil, však není známo. Nýtovaný most je ze svářkové oceli. Přibližně kolem roku 1911 ho koupila slévárna a kovárna K. a R. Ježek a převezla do Blanska.

Tvrdí, že město by nové muzeum nestálo ani korunu. Vše by si sdružení udělalo svépomocí. „Po městu jenom chceme, aby našemu projektu dalo zelenou. Je to na jeho pozemcích, které máme pronajaté bezúplatně do roku 2020. Svépomocí jsme vybudování muzea vypočítali na dvacet tisíc korun. O okolí mostu se staráme i teď. Pravidelně ho udržujeme a uklízíme odpadky," dodal muž s tím, že členové sdružení by muzeum využívali i jako klubovnu. V turistické sezoně počítali s pravidelnými akcemi pro veřejnost zaměřenými na historii mostu a železnice.

Autor: Jan Charvát

11.12.2014 VSTUP DO DISKUSE 13
SDÍLEJ:

SERVIS

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič ostatních speciálních 95 Kč

Řidiči dopravy nemocných a raněných řidič sanitních vozů. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 95 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Nástup dle dohody., Požadavek: ŘP sk. B., Mzda 95 Kč/hod., Životopis zaslat předem na e-mail. adresu: necas@meditransplus.cz. Pracoviště: Meditrans plus s.r.o. - pracoviště blansko, K. H. Máchy, č.p. 2342, 678 01 Blansko 1. Informace: Roman Nečas, +420 773 450 412.

Informační technologie - Informační technologie Programátor 20 000 Kč

Programátoři počítačových aplikací Programátor/vývojář/analytik. Požadované vzdělání: úsv. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 40000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Pracovní poměr na dobu určitou 1 rok s možností prodloužení. Nástup ihned nebo dle domluvy., Chcete se podílet na vývoji zajímavých produktů? Jste analytický, zodpovědný a samostatný člověk? Vyhovuje vám pružná pracovní doba? Hledáte stabilní společnost s důrazem na kvalitu, rychlost, čestnost, invenci, dialog a osobní přístup? Pokud jste si na tyto otázky odpověděl/a kladně, pak je tako pracovní nabídka přímo pro Vás., Vybraný úspěšný kandidát bude ZODPOVĚDNÝ za: analýzu potřeb zákazníka, návrh a tvorbu nového SW, testování a ověření vytvořeného SW, komunikaci s konzultanty, obchodníky., POŽADUJEME: znalost jazyka SQL, znalost vývojového prostředí Delphi výhodou, ŘP sk. B, základní znalost AJ (čtení dokumentace), samostatnost, schopnost učit se novým věcem / postupům., NABÍZÍME: zajímavou a tvůrčí práci na hlavní pracovní poměr, pružnou pracovní dobu, motivační finanční ohodnocení, přátelský kolektiv a moderní pracovní prostředí, zázemí stabilní, silné společnosti s velkým potenciálem a tahem na zaměstnance, zajímavé a motivující platové ohodnocení - 20.000-40.000 Kč dle zkušeností a praxe, řadu benefitů (sick days, profesní vzdělávání, stravování s příspěvkem zaměstnavatele, jazykové vzdělávání, příspěvek na dopravu, mateřská školka, aj.), dlouhodobou spolupráci., První kontakt na mail. adrese: personalni@gatema.cz. Pracoviště: Gatema a. s., Průmyslová, č.p. 2503, 680 01 Boskovice. Informace: Marie Vidláková, +420 720 979 656.

Výroba - Výroba Montér 25 000 Kč

Montéři a opraváři silnoproudých elektrických vedení montér rozvodných zařízení. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Pracovní poměr na dobu neurčitou., Vzdělání - vyučení, vyučení s maturitou nebo ÚSO s maturitou, odbornost vyhl. 50/78 Sb. §5 do 1000 V., Zaměstnanecké výhody: prémie, týden dovolené navíc., Kontakt: telefonicky v době 8-15 hod na č. 516 453 457, 602 791 024 - p. Josef Pernica, 725 720 854 - p. Josef Opatřil, na e-mail. adrese pernica.elektro@seznam.cz nebo osobně na výše uvedené adrese.. Pracoviště: Josef pernica - elektro, náměstí 9. května, č.p. 2310, 680 01 Boskovice. Informace: Josef Pernica, +420 602 791 024.

Obchod - Obchod Ostatní pomocní pracovníci 9 455 Kč

Pomocní pracovníci obchodního provozu Pomocný pracovník/ce obchodního úseku. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 9455 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Pracovní poměr na dobu neurčitou., Požadujeme středoškolské vzdělání, práce na PC., První kontakt telefonicky na čísle: 602 781 464 nebo na mail: info@chdilna.cz. Pracoviště: Chráněná dílna tiro blansko s.r.o., Havlíčkova, č.p. 517, 678 01 Blansko 1. Informace: Jaroslav Hebelka, +420 602 781 464.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Organizátoři výstavy pro děti vytvořili speciální naučnou stezku Kosmický výcvik s rakeťákem.
4

Děti projdou kosmickým výcvikem. Zjistí, kolik by vážily na Venuši

Ilustrační snímek.
3

Počet minipivovarů stále roste. Chtěl jsem si to taky zkusit, vysvětluje majitel

Havárie motorky na silnici smrti: muž se ženou skončili na boskovické chirurgii

Krhov – Dva zraněné si vyžádala havárie motorky, která se stala v sobotu o půl jedenácté dopoledne na silnici I/43 mezi Krhovem a Černou Horou.

Žně potěšily jen pekaře, výrazně přibylo požárů na polích. Škody jdou do milionů

Jižní Morava - Rané žně zemědělcům radost nepřinesly, výnosy jsou horší. Farmáři mají obavy z nedostatku sena. Přibylo požárů techniky na polích.

V Letovicích otevřeli nové nádraží. Čekárna ale zůstává zavřená

Letovice – Otevřeno a současně i zavřeno. Z nového autobusového nádraží v Letovicích sice od začátku července vyjíždí část linek Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje, ale klimatizovaná čekárna s toaletami zůstává zavřená. A zřejmě ještě dlouho bude.

Nepoučitelný pražský taxikář a suverénní sedmiletá heligonkářka: videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v pátek 20. července 2018.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT