Nový kilometr tratě a cesta se zkrátí z necelé hodiny na sedmačtyřicet minut. Tak má v budoucnu vypadat jízda z Brna do Boskovic na Blanensku. Správa železniční dopravní cesty nedávno zveřejnila dokumentaci k takzvané Boskovické spojce.

Díky nové trati už nebudou muset cestující do Boskovic přestupovat ve Skalici nad Svitavou, ale pojedou přímým vlakem. „Vznikne také nová zastávka Lhota Rapotina. V Boskovicích budou končit vlaky linky S2, zmodernizujeme tamní nádraží a počítáme s výstavbou nového přestupního terminálu,“ popsal plánované práce mluvčí železničářů Marek Illiaš. Výstavba má začít za dva roky a bude stát přes miliardu korun.

Na úpravu trati se už těší například Petra Krejsová z Boskovic. „Přesedání ve Skalici byl pro mě důvod, proč jsem nehledala práci v Brně. Znám dost lidí z Boskovic, kteří pracují v Brně a kvůli přesedání jezdí do Skalice autem,“ komentovala plány žena.

Podle mluvčího krajského koordinátora dopravy Kordis Květoslava Havlíka se obyvatelé Skalice nad Svitavou nemusí obávat výrazného snížení počtu spojů. „Počet vlaků obsluhujících Skalici nad Svitavou se nijak výrazně nezmění, do Boskovic budou vedené zejména vlaky končící v současnosti v Rájci-Jestřebí, v Blansku a vlaky nové,“ ubezpečil Havlík.

Dopravu na trati podobně jako jinde v kraji zajišťují České dráhy. Cestující se podle mluvčí Radky Pistoriusové nemusí obávat ani o přestupy na dálkové vlaky. „Přizpůsobíme tomu dopravní model v oblasti, aby žádné ze spojení nezaniklo,“ sdělila.

Trať do Boskovic není jediná, na které plánují v kraji železničáři pracovat. Už delší čas plánují obnovit za 770 milionů vlakovou trať do Židlochovic na Brněnsku, kam dřív jezdily vlaky ze sousedních Hrušovan u Brna. „Železnici i stanici obnovíme a trať eletrifikujeme,“ osvětlil plán prací mluvčí železničářů Illiaš. Stavět se má také jako v případě Boskovic v roce 2019.

Ve stejném roce počítají železničáři se startem prací také na propojení Šakvic a Hustopečí na Břeclavsku. Šakvice leží na hlavním koridoru z Brna do Břeclavi a do přibližně šestitisícových Hustopečí odsud jezdí lokálka. „Trať eletrifikujeme a kompletně obnovíme. Zvýší se také rychlost na devadesát kilometrů za hodinu. Opravy umožní přímé spojení s Brnem bez přestupu. V Šakvicích předpokládáme úpravy stanice, vybudování nového nástupiště a přestavbu kolejí,“ dodal další podrobnosti Illiaš.