Nad tím, co se závorami, se pracovníci univerzity a majitel Nového hradu nemohou domluvit už dlouhá léta. Hradní pán Robert Kraft tvrdí, že mu Mendelova univerzita brání v přístupu na hrad, který se snaží opravit. Lesáci zase zdůrazňují, že závory mají v přírodě zabránit vzniku černých skládek a vjezdu motorkářů či čtyřkolkářů. Na straně Krafta stojí ombudsman i krajský úřad. Ti navrhli lesákům, aby závory, balvany i pařez z cesty odstranili. „Proti rozhodnutí krajského úřadu se Mendelova univerzita odvolala. Lhůta šedesáti dnů, ve kterých měly překážky z cesty zmizet, tak běžet nezačala. Tuto záležitost bude nyní řešit ministerstvo dopravy,“ uvedl mluvčí Krajského úřadu v Brně Jiří Klement s tím, že kraj rozhodl podle zákona o silnicích. „Podle něj nikdo nesmí pevné překážky umístit na cestu bez povolení silničního správního úřadu, “ podotkl Klement.

A v tom je ten problém. O to, zda postupovat podle silničního nebo lesního zákona, vedou pracovníci univerzity s majitelem hradu dokonce i soudní spor. „Dokud soudce nerozhodne, budeme se řídit podle lesního zákona a překážky neodstraníme,“ uvedla mluvčí Mendelovy univerzity Kateřina Brettschneiderová Loutocká s tím, že cesta je lesem už od roku 1988 a univerzita jako její vlastník si tam určuje pravidla.

Opravy nyní hrad neovládnou. Přestože je hrad otevřený, výletníci si tak na pořádání akcí v jeho areálu ještě počkají. Podle majitele Nového hradu Roberta Krafta není možné památku opravit, když se k ní nedostane autem. Z počátku přitom s lesáky problém neměl. „Hrad jsme úspěšně opravovali, ale po několika letech byla najednou potíž se získáním povolenek, abychom mohli dojet autem po cestě až k hradu. Nosili jsme tedy materiál ručně anebo na oslících. Pak ale lesníci postavili do cesty závoru. Ve stavbě tak nemůžeme pokračovat. Hrad přitom může skončit v havarijním stavu,“ řekl už dříve Kraft.

Brettschneiderová Loutocká nesouhlasí, že by univerzita záměrně brzdila opravy hradu. „Pravým důvodem, proč se práce na hradě zastavily, je spíš to, že rozsáhlá rekonstrukce si vyžádá více peněz i času, než pan Kraft počítal,“ míní a připomněla, že už v roce 1990, kdy univerzita převedla hrad Českému svazu ochránců přírody, kterému Kraft předsedal, nesměla na cestu k hradu vjet motorová vozidla.

O asi šest let později tam přibyly závory. „V lese totiž vznikaly černé skládky a začaly tam stále víc vjíždět auta, motorky a čtyřkolky,“ pokračovala Brettschneiderová Loutocká. Upozornila i na to, že asfaltová cesta vedoucí k hradu pak přechází v nezpevněnou. Tento poslední půl kilometr navíc vede přírodní rezervací.

To, že se Nový hrad nachází v přírodní rezervaci, potvrdil Pavel Konečný z odboru životního prostředí v Blansku. Podle něj však auta jedoucí se stavebním materiálem na hrad přírodě příliš neuškodí. „Po těchto cestách projíždějí i vozidla lesáků. Zplodiny z aut sice mohou uškodit, pokud však tímto místem projede tak málo aut, na přírodu to mít dopad nebude,“ míní Konečný a dodal, že stačí, aby se obě strany dokázaly domluvit.

Čtěte také: Kraj o kauze Nový hrad: Odstraňte závory