Jde o život. Každá vteřina je drahá. Lékaři jedoucí v sanitce pomoci někomu z Olešné či Hořic ale musejí v Blansku čekat, dokud neprojede vlak a neotevřou se závory. Ty blokují cestu záchranářům i hasičům často.

Sanitka zdolává ucpanou ulici auty, někdy i kruhový objezd u železničního přejezdu v centru Blanska. Pak musí čekat za závorami. „Většinou se natlačíme těsně k závorám, tam ale čekáme pět až šest minut. Zdržení může ohrozit na životě zejména lidi se zástavou srdce. Tam je potřeba resuscitovat a každá vteřina je drahá,“ uvedl vedoucí blanenské záchranné služby Petr Hlavinka s tím, že problémy bývají často v odpolední špičce.

Pokud lékaři jedou pomáhat někomu z Olešné nebo Hořic, nepomůže ani blízký tunýlek vedoucí pod tratí. Vejde se tam totiž pouze osobní auto. Další cesta vede kolem Svaté Kateřiny, ta je však podstatně delší. Rychlejší je tak podle Hlavinky počkat u závor.

„Na Svatou Kateřinu je to zajížďka a jiná možnost objezdu není. Proto raději čekáme, dokud se závory neotevřou,“ potvrdil zkušenosti záchranářů i ředitel blanenských hasičů Josef Nečas.

Zvednout závory a projet trať na červenou, to si nemohou dovolit ani hasiči. „Jedeme k zásahu zachraňovat životy, zdraví či majetek. To se počítá každá minuta. Stejně ale musíme dodržovat pravidla silničního provozu,“ vysvětlil Nečas. Ten měl se svými muži minulý týden kolem deváté hodiny ráno cvičení u řeky Svitavy. „Během čtvrt hodiny byly závory třikrát dole. To je dost,“ konstatoval. Podle něj by pomohl most vedoucí na Staré Blansko. „Ta situace by se měla řešit. V sázce je to nejcennější, lidský život,“ dodal Nečas.

V územním plánu města Blanska se s přemostěním skutečně počítá. „Most by vedl z Fügnerovy ulice na Staré Blansko, odklonil by dopravu. Je to ale ekonomicky a technicky velmi náročné,“ přiblížil místostarosta Blanska Jindřich Král. Ten si je problému vědom. Podle něj blanenští radní tlačí na pracovníky Českých drah, aby nákladní vlaky neodkláněli z hlavní trasy přes Blansko. „Nyní se nic jiného dělat nedá. Přemostění je otázka několika desetiletí,“ uzavřel Král.

V Hořicích bydlí Zdeněk Polák, který do Blanska dojíždí denně. „Závory jsou dole pokaždé. Když se ucpe kruhový objezd, nemůžu ani odbočit k trati,“ postěžoval si muž. Nad tím, jestli je ohrožen na životě více kvůli často projíždějícím vlakům, nikdy nepřemýšlel. „Ale je jasné, že průšvih se stát může. Je to tady nešťastně řešené,“ míní Polák.