Orientovat se ve světě peněz není bez ekonomického vzdělání jednoduché. Základní úskalí různých kreditek, úvěrů, spoření a podobně se ale týkají všech a lidé by si je měli osvojovat od útlého věku. Říká se tomu finanční gramotnost. Na její rozvíjení kladou důraz už i některá školní zařízení na Blanensku.

Jak nerozhazovat peníze za zbytečnosti, neplatit různým peněžním institucím za zbytečné poplatky nebo nenechat se podvést. Zkrátka obecně jak neprohloupit, se od příštího školního roku budou učit například na základní škole ve Sloupu. „Žákům sedmého a osmého ročníku nabídneme povinně volitelný předmět finanční gramotnost, který bude mít tři části. Peníze, hospodaření a finanční produkty. Ve dvouhodinových celcích žáci budou pracovat s materiály, které většinou zdarma nabízejí banky a další finanční instituce," popsal předmět ředitel školy Pavel Dočekal.

Doplnil, že letos zatím zkoušejí metody výuky a formu práce s deváťáky. „První výsledky ukazují, že u mladých lidí je na úrovní finanční gramotnosti opravdu co zlepšovat. Většina lidí si totiž myslí, že se jich třeba exekuce netýká. Z novin nebo televize ale zjistí, že do průšvihu se můžou dostat velmi jednoduše. Stačí podepsat smlouvu, aniž člověk čte to, co je psáno miniaturním písmem, vzít si výhodnou půjčku, nezaplatit pokutu za jízdu načerno a podobně," vypočítal ředitel.

Správně nakládat s penězi se učí také děti z dětského domova v Boskovicích. Ty jsou zapojeny do projektu Bez obav – zvládnu to, který se soustřeďuje právě na finanční situaci takto znevýhodněných dětí. V projektu se děti systematicky učí orientaci v oblasti peněz. Navíc podnikají i jednorázové zimní a letní pobyty, kde si zkouší, jaké to je, vydělat si vlastní peníze. S těmi pak musí dále hospodařit, nakoupit si za ně jídlo a podobně.

Podle ředitelky domova Jarmily Štůlové ale projekt sám o sobě nemá význam, pokud cit pro šetrné zacházení s penězi nebudou v sobě děti rozvíjet neustále jako běžnou každodenní činnosti. A k tomu je potřeba pomoc vychovatelů v domově a třeba i školy. „Myslím, že je dobré to dětem vštěpovat všelijak. Taková věc by se ale měla ve škole probírat ne jako samostatný předmět, ale v celém společenském kontextu, aby žáci pochopili souvislosti," myslí si ředitelka.

Společenská věda

Takovou taktikou finanční gramotnost posilují už několik let také na gymnáziu v Boskovicích. „Znalost finanční gramotnosti je v naších učebních plánech zahrnutá do předmětu Základy společenských věd. Paní učitelka, která předmět učí, je i matematička, takže tato kombinace se nám výborně hodí," pochvaluje si ředitel školy Jaromír Fiala.

Právě nedávno studenti boskovického gymnázia zvítězili v soutěži o nejlepší finanční gramotnost v republice. „Myslím, že k vítězství přispělo i to, že znalosti u nich rozvíjíme už od nižšího stupně gymnázia," poznamenal ředitel.

Zatímco středoškoláci se o světě peněz povinně učí už téměř tři roky, základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií to zatím povinné nemají. I to se ale do dvou let změní, díky plánované revizi výukových programů, „Povinně se finanční gramotnost zařadí do výuky na základních školách od prvního září roku 2014. Školy ale mohou dobrovolně začít už dříve. Finanční gramotnost je totiž jedna z gramotností, jejíž rozvoj, společně s matematickou a čtenářskou gramotností, patří z prioritám ministerstva," doplnila Jana Holíková z tiskového odboru Ministerstva školství.

Pro kontrolu existují dokonce i tak zvané standardy finanční gramotnosti. „Určují, jakých znalostí a dovedností mají žáci dosáhnout ve třech úrovních – v pátém a devátém ročníku základní školy a po ukončení střední školy," dodala Holíková.