„Jde o to, aby žáby masově nehynuly na silnicích. Samozřejmě se nám nepodaří zachránit každou žábu, ale takto jejich úhyn snížíme na minimum," vysvětlil Miroslav Kovařík, který pracuje jako zoolog Správy chráněné krajinné oblasti Moravský kras a je členem občanského sdružení Korax, které se mimo jiné věnuje právě ochraně obojživelníků.

Zábrany jsou na nejvyhledávanějších žabích trasách. „V Josefovském údolí z jedné strany žáby svedou do propustku pod silnicí, z druhé přímo do rybníka. Další zábrany jsme postavili u křtinského arboreta a ještě na dalším místě blíže Křtinám," vyjmenoval Kovařík. Podle něj v těchto lokalitách dohromady obvykle táhne několik tisíc žab. Nejčastěji jsou to ropuchy obecné a skokani hnědí.

Některé žáby ale na cestě uvíznou a nemohou dál. Ty pak dobrovolníci přenesou v kbelících až do rybníka. „V těchto dnech chodím s kbelíkem každé ráno a večer. Většina žab ale přechod zvládne sama," popsal dále Kovařík.

Některé do kbelíku

Přímo v Josefovském údolí bydlí Miroslav Stejskal. Žáby tak má přímo na očích. Jejich osud mu není lhostejný. „Pomáhám instalovat zábrany a žáby, které uvíznou na naší louce, odnáším do rybníka. Žáby z toho rozhodně nemají žádné trauma, dám jich do kbelíku jen pár a hned je odnesu k rybníku," popsal Stejskal. Josefovským údolím podle něj jezdí stále víc aut. „Snažím se pomáhat přírodě. Žáby zbytečně hynou kvůli dopravě, a pokud se jim dá pomoct, rád to udělám," dodal.

Díky počasí si ropuchy letos s putováním za rozmnožováním pospíšily. „Ropuchy obvykle táhnou až začátkem dubna. V neděli jsem jich ale viděl několik stovek. V pondělí ráno bylo hodně zima, to jsem si nevšiml žádné. Počasí má totiž na tah žab velký vliv, záleží na teplotě i na vlhkosti," vysvětlil dále Kovařík. Podle něj dřív než ropuchy, obvykle kolem dvacátého března, táhnou skokani hnědí. Ty ale letos zatím skoro neviděl. „Nedokážu odhadnout, jak to se skokany letos bude," doplnil s tím, že tah žab trvá obvykle dva až čtyři týdny.

René Slouk jezdí Josefovským údolím z Adamova do Blanska denně. „Zábran u silnice jsem si samozřejmě všiml. Od té doby, co je tam ochranáři dávají, skoro žádné žáby na silnici nejsou. Rozhodně to výrazně pomohlo, jsem rád," řekl muž. Ten si ještě pamatuje dobu, kdy tam zábrany nebývaly. „Je to už dost let. Ale tehdy se nedalo projet, aniž by člověk nějakou žábu nepřejel. Silnice jimi bývala úplně pokrytá. Teď jich tam je zanedbatelné množství," dodal řidič.

Většina žab patří mezi ohrožené a zákonem chráněné druhy.

Žáby při jarním tahu v Josefově.