Dvacetiletý mladík umírá na místě, osmnáctiletý řidič při cestě do nemocnice. Těžce zraněna je i dívka, která s chlapci v autě jela.
„Auto jelo ve směru od Křetínky k Letovicím, vyjelo ze silnice a narazilo do stromu. Podle prvotních zjištění hrála roli pravděpodobně vysoká rychlost,“ uvedla blanenská policejní mluvčí Iva Šebková. Podle mluvčí krajských zdravotnických záchranářů Barbory Zuchové dvacetilému mladíkovi už nebylo pomoci. „O život dalšího mladého muže bojovali záchranáři s lékařkou. Muž utrpěl velice těžká mnohočetná poranění, jeho zdravotní stav byl po celou dobu kritický. Při převozu do Fakultní nemocnice Brno bohužel zemřel,“ přiblížila Zuchová. Čtyřiadvacetiletou ženu se zraněními nohy a hrudníku záchranáři převezli do Úrazové nemocnice v Brně.
Jen o den dříve vyhasl na Blanensku v autě další mladý život. V úterý nepřežila u Lhoty Rapotiny srážku s nákladním autem dvacetiletá řidička Škody Felicia, která dostala smyk na mokré silnici.
Nedostatek zkušeností či touha se před někým předvést, zažít adrenalin. To jsou podle dlouholetého učitele autoškoly Zdeňka Pernici z Blanska hlavní příčiny, proč bývají někteří mladí řidiči nebezpeční sobě i svému okolí. „V autoškole absolvují osmadvacet hodin výuky, složí zkoušky a vyrazí do terénu. Mají minimum zkušeností a pokud se to sejde s tím, že mají silná auta a touhu se předvádět, může být neštěstí hotovo,“ míní Pernica. Podle něj by nehod podstatně ubylo, kdyby se vydávaly řidičské průkazy na zkoušku. „Mají s tím zkušenosti v USA a teď to zavedli v Německu. Poté, co tam lidé složí zkoušky, musí dva roky jezdit pod dozorem zkušeného řidiče. Teprve když se osvědčí, mohou sami na silnici. Za tu dobu nasbírají dost zkušeností a existují statistiky, které dokazují, že řidiči pak mnohem méně bourají,“ doplnil Pernica.
Z policejních statistik vyplývá, že nejvíce nehod od začátku letošního roku na Blanesku způsobili lidé do pětatřiceti let. Vede věková kategorie dvacet až pětadvacet let se sedmatřiceti případy, druhou nejrizikovější skupinou byli řidiči mezi třiceti a pětatřiceti lety, kteří stáli za čtyřiatřiceti nehodami. „Ale i když se z poslední doby zdá, že za nehodami s tragickými následky jsou hlavně mladí lidé, rozhodně se to nedá takto zobecnit, bourají samozřejmě řidiči všech věkových kategorii,“ doplnila Šebková.
Od začátku letošního roku přišlo na silnicích na Blanensku o život jedenáct lidí. Z toho polovina za poslední měsíc. Těžkým zraněním podlehla také starší žena, kterou na konci září porazilo auto v Olešnici. O pár dní dříve zemřel starší muž na invalidním vozíčku u Vanovic. Řidič osobního auta se lekl vozidla v protisměru, strhl řízení, narazil do stromu, od kterého se auto odrazilo a srazilo vozek s mužem. Ten na následky zranění zemřel v nemocnici. „Bohužel se v poslední době sešlo více nehod s tragickými následky. Ovšem staly se za různých okolností, takže se z toho nedá nic vyvozovat,“ dodala Šebková s tím, že od ledna do října loňského roku zemřelo na silnicích Blanenska deset lidí.
Podzimní plískanice a blížící se zima však podle policejní mluvčí kladou na řidiče větší nároky. „Musí přizpůsobit svou jízdu tomu, že bývají mokré silnice, mlha, začíná se dříve stmívat. Například u tragické nehody u Lhoty Rapotiny byla mokrá silnice pravděpdobně jednou z jejích příčin,“ dodala Šebková mluvčí. Řidiči podle ní mohu nadále počítat s řadou bezpečnostních akcí a kontrol ze strany policistů.
Od začátku roku do sedmého října se na Blanensku stalo více než tři sta dopravních nehod. Ve stejném období loňského roku jich bylo asi o šedesát méně.