Přejet na kole za tmy pár kilometrů do vedlejší vesnice se od tohoto týdne nemusí cyklistům na Blanensku vyplatit. To, jestli jsou dostatečně osvětlení, budou policisté kontrolovat až do podzimu.
„Kontroly zaměřené na to, zda jsou cyklisté řádně osvětlení, tedy zda mají vpředu světlomet s bílým světlem a vzadu svítilnu se světlem červené barvy, chystáme od začátku tohoto týdne až do konce podzimu. Máme vytipovaná určitá místa, například silnici z Blanska do Spešova nebo do Ráječka, ale hlídat budeme po celém okrese. Pokud někdo pojede při snížené viditelnosti, za tmy nebo za deště na silnici neosvětlený, hrozí mu pokuta až do dvou tisíc korun,“ informuje blanenská policejní mluvčí Iva Šebková.
Mladík, který jel v noci v tmavém oblečení a bez jakékoliv odrazky či světla nedaleko Rájce-Jestřebí, takže jej na silnici nebylo téměř vidět. Neosvětlený cyklista, který při dechové zkoušce nadýchal více než jedno promile alkoholu. Čtyřiatřicetiletý muž na kole bez světel sražený automobilem zezadu v květnu v Letovicích, protože jej jeho řidič za deště špatně viděl. Například takové případy řešili v tomto roce na silnicích na Blanensku policisté. A podle Šebkové jich přibývá.
„Neosvětlené cyklisty potkáváme na silnicích stále častěji, což je nebezpečné jak pro ně, tak i pro ostatní účastníky provozu. Sami se vystavují nebezpečí, že je srazí nějaké projíždějící auto a také se můžou stát příčinou dopravní nehody. Proto jsme začali letos s kontrolami už v létě a nepočkali jsme do podzimu jako v předchozích letech,“ vysvětluje Iva Šebková.
Nejen na osvětlení kola se budou při kontrolách dívat policisté na Blanensku. „Pokud už někoho chytneme, tak u něj provedeme i dechovou zkoušku, jestli před jízdou nepožil alkohol. Často se totiž stává, že neosvětlený cyklista není zároveň ani střízlivý,“ říká policejní mluvčí.
Také podle záchranářů patří lidé, kteří se projíždějí na kole s nedostatečnou cyklistickou výbavou mezi jednu z nejvíce ohrožených skupin na silnicích. „Cyklisté totiž nejsou na rozdíl od lidí jedoucích v autě vůbec chráněni. Pokud se vybourají nebo je srazí automobil, následky bývají obvykle velmi tragické. Nehoda může skončit až smrtí,“ varuje mluvčí Zdravotnické záchranné služby Radek Turin a dodává, že za zranění si často můžou cyklisté sami. „Stále se ještě setkáváme s lidmi, kteří podceňují, že by se měli při jízdě na kole dostatečně chránit. Když už nic jiného, tak nutností je aspoň helma, která pomůže při nárazu do hlavy zmírnit jeho dopad,“ radí Turin.
Podle víceprezidenta Českého svazu cyklistů Jozefa Regece však vyjíždí lidé na kole podstatně lépe vybaveni než dřív. Problém vidí především v bezohlednosti ostatních řidičů a ve špatných silnicích.
„Ochranné prostředky cyklistů jako jsou přilby nebo vybavení kol odrazky či světly se v posledních letech zásadně zlepšily. Bezpečnost cyklistů však bohužel ne. Zvyšuje se provoz a cyklisté jsou na silnicích stále spíše trpěni, mnozí řidiči aut na ně neberou ohled a to nemluvím o úrovni českých silnic. Není výjimkou, že cyklostezka ústí z lesa rovnou na frekventovanou vozovku, která je navíc úzká a kola s auty si na ní špatně vyhýbají,“ stěžuje si Regec ze svazu cyklistů.