Šéf blanenských strážníků Martin Lepka informoval, že takto za uplynulý půlrok vyřešili jednapadesát případů dlouhodobě odstavených aut.

Většina z nich z ulic okresního města zmizela nebo jejich majitelé po výzvách policistů prošli s auty technickou prohlídkou. „Dlouhodobě jsme při řešení problematiky těchto odstavených vozidel neměli oporu v zákoně. To, že auto nemá technickou, má vypuštěná kola nebo vytlučená okna, ještě v platné legislativě neznamenalo, že se jedná o vrak,“ řekl Lepka.

Aby ho tak policisté mohli označit, muselo mít auto viditelné technické závady, které vylučovaly jeho jízdu. Například byla vážně poškozená konstrukce auta, chyběl v něm motor nebo bylo vyhořelé. „Pomohla novela zákona na konci dubna. Nově je zakázáno na silnici nebo veřejně přístupné účelové komunikaci odstavit auto, které nemá po dobu více jak šest měsíců platnou technickou prohlídku,“ dodal Lepka.

Hasiči. Ilustrační fotografie.
Zaklíněného muže po něhodě u Žernovníku vyprošťovali hasiči

Reálně tak mohli policisté začít obdobné případy v ulicích Blanska úspěšně řešit až od začátku listopadu. Po uplynutí zmíněných šesti měsíců po novele zákona. Celkem jich bylo 59. Na místě mohou policisté majitele auta udělit pokutu až 10 tisíc. Ve správním řízení pak motoristovi hrozí postih až 300 tisíc korun.

Vraků aut si v sídlišti Písečná všiml například Aleš Buřík. Nějak zásadně mu ale nevadí. „Když chci zaparkovat v sídlišti před vchodem po páté odpoledne, tak už není kde. Musím jet i několik stovek metrů jinam. Vraky na tento stav podle mě ale nemají až tak zásadní vliv. Myslím, že se v této lokalitě mohlo jednat o jednotky kusů. Že některé zmizí, je fajn. Ale problém s parkování to nevyřeší. Na Písečné reálně chybí desítky parkovacích míst. V rodinách jsou totiž často dvě auta. S tím nikdo při výstavbě paneláků v minulosti nepočítal. A situace se zhoršuje,“ uvedl Buřík.

Podle Lepky řešili případy dlouhodobě odstavených aut bez technické prohlídky většinou domluvou. Majitelé si zajistili odtah a ekologické zlikvidování vozidla na vlastní náklady. „Vraky aut jsem v Blansku potkával docela často. A některé tam jsou pořád na svých místech. Například v ulici Chelčického stojí zelený favorit snad už deset let. Nejenže zbytečně zabírá parkovací místo, ale ještě stojí metr ve vozovce. Další vrak je u blanenského gymnázia a na sídlišti Sever je hodně sešlé Mondeo. V něm snad někdo bydlí,“ řekl Deníku řidič Petr Novotný z Blanska.

V břeclavské ulici Lidická hořelo v pátek odpoledne nákladní auto. Odhad škody byl 400 tisíc korun.
V Blansku shořelo osobní auto, v Břeclavi nákladní, škody jsou statisícové

Myslí si, že by policisté měli postupovat tvrději. „Zjistit majitele, když nereaguje na výzvy, auto nechat odtáhnout na nějakou vyhrazenou odstavnou plochu a po majiteli vymáhat náklady,“ poznamenal muž.

Policista Martin Lepka připustil, že některé z případů stále ještě nejsou dořešeny. Vše může zkomplikovat například to, že vozidlo je předmětem neuzavřené pozůstalosti po zemřelém, předmětem insolvenčního řízení nebo majitelé žijí v zahraničí. „V případech, kdy majitelé vozidel s námi nespolupracují, budeme celou záležitost řešit místo domluvy s úředníky ve správním řízení,“ uzavřel Lepka.

Vrakoviště dlouhodobě nabízejí odtahy starých aut a jejich ekologickou likvidaci zdarma, protože některé díly ještě využijí. Majitelé aut naopak ještě od nich dostanou peníze. Běžná odkupní cena za kompletní vozidlo bez chybějících dílů je tisíc korun.