Na reklamní cedule nebo billboardy větší než 0,6 metru čtverečních je potřeba stavební povolení. „Stavební úřad už ve všech asi čtyřiceti případech nelegálních reklam zahájil řízení o odstranění stavby," uvedla starostka Boskovic Hana Nedomová.
Cedule umístěné načerno tak buď zmizí, nebo si jejich majitelé požádají o dodatečné povolení. Tomu se radnice nebrání, pokud se dokáže s majitelem domluvit na nájemní smlouvě. „Radní schválili, že nájemné za jeden metr reklamní plochy bude devět set korun za rok," upřesnila Nedomová.
Například boskovický podnikatel Luděk Řehoř vlastní a provozuje Hotel Moravia. „Máme jednu menší reklamní ceduli při vjezdu do Boskovic," popsal Řehoř. Se schváleným postupem, kdy si budou muset sami podnikatelé oběhat úřad a zlegalizovat svou reklamu, nesouhlasí.
Podle něj by mělo město zřídit jeden grafický typ cedulí a billboardů a samo na ně umisťovat reklamy na boskovické firmy. „Mělo by být v zájmu města podporovat místní podnikatele, protože řádně platí daně a zaměstnávají tady lidi," prohlásil Řehoř s tím, že se mu nelíbí, jak je lemován příjezd do Boskovic od Mladkova jednou reklamní cedulí za druhou a každá vypadá jinak.
Tlak obchodních řetězců
Pro podnikatele mohlo být ještě hůř. Původně totiž chtělo město doplatit dosavadní užívání pozemku bez povolení. Své usnesení na základě doporučení úředníků a také radního a podnikatele Pavla Schwarzera zrušilo. „Na podnikatele je velký konkurenční tlak ze strany velkých zahraničních obchodních řetězců. Cílem města by mělo být udržet ve městě místní malé podnikatele a snažit se jim pomáhat," tvrdí Schwarzer. Boskovická radnice se tak bude s každým majitelem reklamy domlouvat zvlášť, zda něco doplatí, či ne.
Bývalý starosta Boskovic a nyní opoziční zastupitel Jaroslav Dohnálek postup města zčásti vítá. „Pořádek by se v tom určitě udělat měl, nicméně nemyslím si, že to je zrovna vstřícný krok směrem k podnikatelům nebo k jejich podpoře," sdělil zastupitel. Schválený roční nájem považuje za zbytečně vysoký.
Upravit chce boskovická radnice i reklamy na sloupech veřejného osvětlení. Systém totiž není právně v pořádku. Město sloupy pronajímá firmě AŽD, která má na starosti jejich údržbu. A zároveň má jiné nájemce v podobě inzerentů. Firma tak nemá na inzerenty žádné páky, což je problém při zajištění bezpečnosti a údržby.
Boskovická radnice proto schválila doplnění nájemní smlouvy s firmou AŽD, které nyní budou reklamy podřízeny. Právě s ní totiž budou mít reklamní inzerenti uzavřenou podnájemní smlouvu. O více než dvě stě tisíc, které vybere ročně město za reklamy na veřejném osvětlení, se zvýší nájemné pro firmu. Město tak o žádné příjmy nepřijde.
MAREK OSOUCH