Silnice byla až do dnešního dopoledne uzavřená. Dnes dopoledne už tudy ale jezdila auta. „Silničáři cestu z Adamova na Bílovice v pondělí dopoledne znovu otevřeli. Je tam ale omezená rychlost a výstražné značky," řekla policejní mluvčí Iva Šebková.

Kusy skály se včera zřítily v době, kdy tímto úsek zrovna nikdo neprojížděl a vše se tak obešlo bez zranění. Provoz silničáři na této trase už obnovili. Poté co hasiči včera pořezali vyvrácené stromy a těžká technika odklidila kameny ze silnice stranou.

Nebezpečí ve svahu

Ale bezpečno v těchto místech pro motoristy rozhodně není. Ve svahu totiž stále leží větší množství metrákových i mnohem těžších kamenů. Ty se v neděli odlomily z okolních skal a jsou nyní jen vzpříčené o stromy nebo je brzdí zemina ve svahu. „Výstražné značky na místě necháme. Nyní hledáme vlastníka pozemků. V tuto chvíli ho neznáme, takže vám k tomu víc říct nemůžu. S ním budeme jednat o tom, jak dané místo zabezpečit, aby neohrožovalo řidiče," řekl Blanenskému deníku Rovnost Miloš Bažant, vedoucí oblasti Blansko ze Správy a údržby silnic Jihomoravského kra­je.

Podle Bažanta silniční zákon majitelům pozemků ukládá, že mají svůj pozemek zabezpečit tak, aby případné sesuvy půdy, kameny a stromy neohrožovaly provoz. „Řada z nich se však o to nestará," dodal Bažant.

Pozemky v okolí této silnice patří Školnímu lesnímu podniku Masarykův les Křtiny. „Se silničáři se v nejbližší době spojíme a dohodneme, jak toto místo společně zabezpečíme. Pozemek je náš, to je pravda. Silnice je krajská. Ale podle nás to, co se stalo, jsme nemohli ovlivnit. Takže se se silničáři pokusíme na odstranění kamenů ze svahu dohodnout," uvedl zástupce ředitele ŠLP Křtiny Pavel Mauer.

Dodal, že bude potřeba pokácet také několik poškozených stromů a dostat kameny, které se odlouply ze skály a zůstaly zaklíněné mezi stromy a ve svahu, dolů. "Statik ještě prozkoumá, jak je skála poškozená," řekl Mauer.

To, že není zmíněný silniční úsek po sesuvu kamenů bezpečný, si myslí také Vladimír Pokorný z Adamova. Občas tudy projíždí autem a denně chodí se psem na procházku. „Nedokážu si představit, co by se mi stalo, kdyby mi některý s těch kamenů spadnul na kapotu. Teď to tady vypadá hrozně a další kameny, co jsou uvolněné ve svahu nebo zapříčené o stromy, můžou spadnout každou chvíli. Měly by se dát pryč," prohlížel si v pondělí dopoledne nebezpečné místo Pokorný.

Další úseky

Zároveň však připustil, že podobné události lze těžko předvídat. „Je to příroda. Kdo může vědět, kdy se který kus skály utrhne? Na druhou stranu by se o podobná místa měl někdo pravidelně starat, kontrolovat je a zabezpečit. I když je to určitě nákladné. Nedokážu si představit, kolik by to stálo tady ty skály okolo silnice odstranit nebo udělat nějaké zábrany. Na to určitě nejsou peníze," dodal muž.

Podobných míst na Blanensku, kde motoristy mohou ohrožovat padající kameny nebo sesuvy půdy, je víc. Nejčastěji padající kameny ohrožují řidiče po prudkých změnách teploty nebo po vydatných deštích. Řidiči se musejí mít na pozoru mezi Doubravicí a Lhotou Rapotinou, Blanskem a místí částí Lažánky nebo mezi Blanskem a Šebrovem. „Třeba u odbočky na Olomučany jsou betonové opěrné zdi. Ale už ve špatném stavu. O tom, že tam padají kameny, víme, ale nemáme peníze na to, abychom zdi opravili a udělali lepší zábrany," poznamenal šéf blanenských silničářů Miloš Bažant.