Moderní technologie tvoří čím dál pevnější součást lidského života. Postupně zasahují i do oblastí, u kterých by to ještě před pár lety bylo do značné míry nemyslitelné. Internet, naučné filmy a prezentace, to všechno už dávno ozvláštňuje výuku i na základních školách. A pozadu nechtějí zůstat ani učitelé náboženství pro děti na Blanensku. Ty tak informace o Bohu čerpají například prostřednictvím audiovizuálních záznamů.

I učitelé náboženství se snaží jít s dobou a neustrnout na místě. „Dříve se faráři snažili dětem zprostředkovat především určitou znalost a Bible se studovala jako učebnice. V posledních dvaceti letech ale čím dál více dbáme i na výchovné prvky, bavíme se třeba o pomoci druhému. Proto otevíráme více kroužků a každý je trochu o něčem jiném. Některé se hodně blíží tradiční rodinné výchově a svým způsobem doplňují její osnovy," osvětlil blanenský římskokatolický farář Jiří Kaňa.

Počet dětí, které v Blansku chodí do náboženství, se podle něj těžko dává dohromady, protože některé navštěvují několik různě orientovaných kroužků najednou. „Celkově jich mírně ubývá, ale to je především tím, že se jich o něco méně rodí. Myslím, že přibližně sto padesát dětí je stále slušné číslo," poznamenal Kaňa.

Využívání moderních technologií vidí Kaňa jako nutnost. „Některá témata dětem přibližujeme prostřednictvím filmů nebo prezentací. Rozhodli jsme se možnosti, které technika nabízí, využít správným způsobem. Ona musí sloužit nám, ne my jí," přiblížil své stanovisko blanenský farář.

Jiné priority

S menším úbytkem dětí se vypořádávají i v Letovicích. „Máme asi osmdesát žáků, což je trochu méně než dřív. Priority rodičů jsou dnes přeci jen trochu jiné než tomu bylo před pár desítkami let," řekl letovický římskokatolický farář Jan Bezděk.

I on dětem promítá filmy. „Pravidelně děti jejich prostřednictvím seznamuji třeba se životem světců. Ale baví je i dokumentární filmy, třeba o Izraeli. A jelikož se snažíme být zároveň i aktuální, starším dětem se pokoušíme přiblížit třeba to, jakým způsobem se bude volit papež," naznačil Bezděk.

Jedovnický farář Václav Trmač přínos filmů nepřeceňuje. „I my této možnosti samozřejmě využíváme. Ale myslím, že mnoho dětí ocení spíše hodiny, ve kterých jim vyprávím nějaký příběh sám. Mimo jiné proto, že i doma se klasického vyprávění dočkají spíše ojediněle," myslí si.

Klesající počet dětí chodících do náboženství registrují i v Kunštátě. „Zčásti to je tím, že se jich méně rodí. Ale i tak bych řekl, že dřív bychom jich místo současných pětasedmdesáti měli kolem sta. Je to však spíše o rodičích než o dětech samotných. Ty toho do určitého věku moc nerozhodnou," podotkl farář z Kunštátu Petr Košulič.

Výuka náboženství se podle něj stále vyvíjí. „Dříve bylo obecně vnímáno jako každý jiný školní předmět. Dnes má daleko blíž k zájmovému kroužku. Děti mají mnoho různorodých zájmů, kterým se musíme přizpůsobit. Nakonec však stejně záleží na rodičích, jestli svému dítěti raději nezaplatí lekce ve hře na nějaký hudební nástroj," vysvětlil Košulič.