Rovnici o jedné neznámé musí do srpna vyřešit ředitel znojemské střední školy v Dvořákově ulici Josef Brouček. „Odchází nám na mateřskou dovolenou učitelka matematiky. Potřebujeme, aby její nástupce byl kvalifikovaný. Matematika je náročný předmět a doufáme, že najdeme zkušeného učitele s praxí, případně i absolventa pedagogické fakulty,“ řekl Brouček.

Stejný problém s odcházející učitelkou na mateřskou řeší momentálně také v Základní škole v Pustiměři na Vyškovsku. Nového vyučujícího potřebují od září. „Přestože jsme dali inzeráty na učitele matematiky a fyziky, nikdo se zatím neozval,“ uvedl zástupce ředitele Jiří Bubeník.

Podle něho je těžké učitele sehnat. „Věříme, že se nám to podaří, nevím, proč se nikdo nehlásí. Nejsme však jediní, kdo s tím má momentálně problém, ten je skoro celorepublikový,“ dodal Bubeník.

Důvody nedostatku učitelů
∙ Na pedagogických fakultách je zájem o studium speciální pedagogiky nebo jazyků, přírodní vědy studenty nelákají.
∙ Podle průzkumu agentury SC&C uvažuje o studium na pedagogické fakultě třetina středoškolaček, ale pouze každý desátý student.
∙ Čtvrtina zájemců o studium nepočítá s tím, že by šla učit. Odrazuje je hlavně vidina nízkého výdělku.

Jeho slova s nedostatkem kvalifikovaných učitelů potvrdila i vedoucí odboru školství ve Vyškově Petra Lakomá. „Jak to mají v konkrétních školách úplně nevím. Obecnou informaci o tom, že chybí hodně učitelů matematiky nebo fyziky, však mám,“ uvedla Lakomá.

Jak dodala jde o dlouhodobější problém. „Výuka pro žáky musí být vedena tak, aby tomu děti rozuměly. Učitel musí předmět umět podat tak, aby je bavil,“ řekla. Jaké by bylo nejlepší řešení, prý říct nedokáže.

To, že je dobrý učitel důležitý, vědí i rodiče dětí. „Moje chodí do základní školy. Věřím tomu, že kdyby měli špatného učitele, tak se nic nenaučí. Matematika není lehká a pokud ji nepochopí hned ve škole, my doma jim moc neporadíme. A učitelů je vážně málo,“ řekl Michal Trněný, jehož dvě děti navštěvují jednu ze základních škol ve Vyškově.

Problémy s nedostatkem učitelů matematiky potvrdil i ředitel základní školy Tomáše Garrigua Masaryka v Blansku Pavel Nezval. „Není to jen matematika. Chybějí i učitelé fyziky a chemie. Nám nedávno onemocněla učitelka matematiky a fyziky a my za ni nemohli najít náhradu. Nakonec jsme sehnali aspoň matikářku v důchodu,“ posteskl si ředitel.

Důvodů nedostatku učitelů přírodovědných oborů vidí víc. „Do školství se kvůli nízkým platům nikdo nehrne. A vystudovat přírodovědný obor na vysoké škole je náročné. Není o to takový zájem jako o snadnější obory. Tím pádem je málo absolventů,“ poznamenal Nezval.

O jednu vyučující méně je nyní v základní škole v Olešnici na Blanensku. „Máme dvě matikářky. Jedna odešla na mateřskou dovolenou, sháníme náhradníka,“ uvedl ředitel Vladimír Hél. Nového matematického pedagoga shání v Olešnici po sedmi letech.