Podle Aleny Černé z Blanska most chybí už dlouho. „Je to nutnost. Bydlím na Starém Blansku a roky se modlím, aby k nám nemusela záchranka. Přes trať by to kvůli zablokovanému přejezdu nemusela stihnout," uvedla žena.

Blanenští zastupitelé naposledy schválili nákup pozemku o rozloze tři sta devadesát metrů čtverečních za téměř dvě stě šedesát tisíc korun. Vedení města chce mít do roku 2018 potřebné pozemky vykoupené a připravenou projektovou dokumentaci. Most má postavit ve své režii kraj. Pokud se mu však na tento projekt za bezmála dvě stě milionů korun podaří sehnat dotace. „Rada kraje tento investiční záměr schválila. Musíme vykoupit pozemky a připravit projektovou dokumentaci. Do roku 2018 chceme mít vše hotovo, aby měl projekt šanci získat dotace. Intenzivně jednáme s vlastníky dotčených pozemků. V některých případech je to však komplikované," řekl blanenský starosta Ivo Polák.

Podle vedoucího blanenského odboru investic a územního rozvoje Marka Štefana jsou pozemky alfou a omegou celého záměru. Na pravém břehu řeky Svitavy je město s vlastníky téměř domluveno na odkoupení nebo směně pozemků. Na levém břehu je situace komplikovanější. „Celkem máme smluvně ošetřenou asi třetinu potřebných pozemků. Rozjednána je dohromady asi polovina z nich," upřesnil Štefan.

Má stát téměř 200 milionům

Zatím to však vypadá, že jestli se začne most stavět, tak nejdříve v roce 2020. „Jihomoravský kraj se bude v příštích letech soustředit na velké stavby s podporou integrovaného operačního programu. Tam ale bohužel nelze tuto stavbu zařadit. Podmínky to neumožňují. V následujících letech počítáme s postupnou projekční přípravou přemostění, ale takto náročnou stavbu nelze do roku 2020 připravit," uvedla mluvčí Krajského úřadu Jihomoravského kraje Eliška Holešinská Windová.

Náklady na stavbu silničního mostu odhadují Blanenští ve studii, kterou nechali vypracovat, na sto devadesát milionů korun. Má být dlouhý bezmála sto padesát metrů. Osmimetrová vozovka má zvládnout plnou kamionovou zátěž. Součástí mostu je i oddělená, tři metry široká lávka pro pěší a cyklisty. Řidiči se na most napojí z ulice Fügnerovy v místech, kde dnes stojí sběrna a supermarket, a vyjedou v Brněnské ulici, kde se počítá s kruhovým objezdem.

Blanenští se nedávno pokusili dopravní situaci před železničním přejezdem ve směru na Staré Blansko zlepšit. Vyznačili tam na roční zkoušku druhý jízdní pruh. Teď to vypadá, že řidiči v tomto úseku budou zipovat déle. Minimálně do doby, než se postaví most. „Nový pruh před závorami určitě pomohl. Ale ještě více by pomohlo, kdyby vlaky zastavovaly dál a neblokovaly přejezd, než lidé vystoupí a souprava odjede. Kolikrát tomu chybí pár metrů. Přejíždím tudy i třicetkrát za den, tak vím, o čem mluvím," poznamenal řidič Vladimír Vaněk.