Kolik v této lokalitě eviduje za poslední roky střetů osob s vlakovými soupravami?

V oblasti Blanska je to za posledních pět let třináct střetů vlaku s osobou. Loni nedošlo k žádnému, protože byl na trati během modernizace zastavený provoz. Jednalo se vesměs o střety v místech veřejnosti nepřístupných, většinou právě v samotné stanici Blansko. V ní byla naposledy sražena osoba čtrnáctého července.

V rozhovoru se dále dočtete:

  • Jaké riziko hrozí lidem, kteří si krátí cestu přes koleje?
  • Které kroky chystá Správa železnic k řešení situace?
  • Kolik mrtvých a zraněných na železnicích evidují?

Lidé, kteří chodí přes služební přechod, argumentují tím, že ve zmíněné stanici chybí bezbariérový přístup na nástupiště. Pro invalidy, starší lidi nebo maminky s kočárky je problém dostat se na perón podchodem se strmými schody…

Ve stanici mohou lidé se sníženou pohyblivostí nebo s kočárkem využít za asistence výpravčího služební přechod k nástupišti. Pro všechny ostatní je pak určen podchod. Lidé si ale navzdory zákazu i značení cestu krátí velmi často přímo přes koleje. Případů jsou běžně desítky denně. Vlaky tudy přitom projíždějí i stokilometrovou rychlostí a pro člověka střet s nimi končí fatálně. V lepším případě vyvázne s vážnými zraněními, spíše však srážku s mnohatunovým kolosem vůbec nepřežije.

Obce v Moravském krasu vybírají od turistů parkovné. Z části pokryje svoz odpadu. Na snímku placené stání v Rudici.
V Rudici i Holštejně vybírají od turistů parkovné. Z části pokryje svoz odpadu

Než dojde k modernizaci stanice Blansko a vybudování bezbariérového přístup nejdříve v horizontu několika příštích let, o které se mluví, jak chcete současnou neudržitelnou situaci řešit?

Kvůli častému porušování zákazu vstupu do kolejiště jsme ve stanci Blansko v úterý nainstalovali bezpečnostní kameru, jejíž záznamy budou naši zaměstnanci vyhodnocovat. Ještě ten samý den kamera zachytila situaci, kdy byly expresem málem zachyceny dvě osoby chystající se neoprávněně vstoupit do kolejiště. Od úmyslu byly na poslední chvíli odrazeny voláním výpravčího.

A další kroky?

Chystáme ještě výraznější značení zákazu vstupu do kolejiště a zvažujeme umístění mechanických zábran. Podobně jako na jiných rizikových místech v Česku, kde dochází k nelegálnímu přecházení kolejí, se zároveň snažíme o častější kontroly v rámci dohledové činnosti policie. Za prvních sedm měsíců letošního roku evidujeme na naší síti železnic sto třicet usmrcených a 146 zraněných osob po střetu s vlakem. Až na pár výjimek se všechny udály na místech veřejnosti nepřístupných.