Nový jízdní řád začne platit v prosinci tohoto roku. Údajně jej čekají ještě rozsáhlé úpravy, úředníci jej proto zatím nechtějí zveřejňovat. „Je to zatím jen návrh, který jsme rozeslali vedením dotčených obcí, aby se k tomu vyjádřila. I kdyby však došlo k redukci vlakových spojů, nahradíme je autobusovou dopravou, která v podstatě už nyní jezdí paralelně s vlaky," ubezpečil mluvčí Kordisu Květoslav Havlík.

Pokud však projde návrh, který nyní koluje mezi starosty, ve všední dny budou vlaky z Boskovic do Velkých Opatovic a zpět jezdit sedmkrát denně namísto současných deseti párů spojů, v neděli pojedou místo sedmi spojů jen dva a v sobotu vlak nepojede vůbec. „Vycházíme z toho, že vlaky dlouhodobě využívá málo lidí, a proto je nahradíme autobusy, jejichž provoz je levnější," doplnil Havlík.

Ačkoliv někteří nespokojení cestující mohou namítat, že autobusy jedou po silnici déle než vlak po kolejích, autobusovou zastávku má většina dotčených obcí v centru obce. Na rozdíl od těch vlakových, které jsou od některých vesnic vzdáleny třeba dva kilometry. „I když z toho nejsme nijak nadšení, je pravda, že je to jen logický vývoj situace. Trať není absolutně využívaná, z velké části také proto, že zastávky jsou úplně mimo obec. Navíc jízdenka od Českých drah stojí oproti cenám Integrovaného dopravního systému více, a ve spojení s tím, že lidé mají chodit třeba dva kilometry pěšky na vlak, je jasné, že vítězí spíše autobus," myslí si starosta Šebetova Zdeněk Čížek.

Šebetovští přitom jsou jedni z mála, kteří mají železniční zastávku v podstatě na dosah ruky. Jiné je to třeba v Cetkovicích, kde si třeba na ranní vlaky musí lidé přivstat. Cesta na zastávku jim zabere i desítky minut. „My máme zastávku na znamení, využívají ji především lidé ze spodní části vesnice, vlakem jich podle mě stále jezdí dost. Nikdo nám ani pořádně nevysvětlil, proč se chystá rušení spojů. Myslím, že to nemůže přinést zase tak velké úspory. Ještě jsem ale ten návrh pořádně nezkoumal, takže nevím, které spoje nám uberou. Možná to jsou jen ty, kterými jezdí málo lidí," okomentoval situaci cetkovický starosta Petr Horák.

Zachovány mají zůstat hlavně ranní a odpolední spoje, kterými jezdí lidé do práce a děti do školy a odpoledne se zase vrací. Boskovický výpravčí Marek Říha, který se navíc o historii tamní železnice zajímá, vidí problém hlavně v nedostatku víkendových spojení. „Měli jsme v ruce výsledky sčítání cestujících, ze kterého vyplývalo, že zrovna o víkendu mezi Boskovicemi a Velkými Opatovicemi jezdí nejvíce lidí. V zimě se totiž nechají vyvézt na lyže, v létě na kola. Do autobusu s kolem ani nesmějí, tak nemají jinou možnost," upozornil Říha. Společně s kolegy proto zkusí poslat připomínky tvůrcům jízdního řádu.

Změnit se má také spojení mezi Boskovicemi a Skalicí nad Svitavou, kudy prochází páteřní železnice. „Ministerstvo dopravy totiž posunuje jízdní řády rychlíků. Naší snahou je přizpůsobit tomu také přípoje regionální dopravy. Ale ne vždy se to bohužel podaří sladit. Proto zachováme alespoň připojení na osobní vlaky jedoucí do Brna a z Brna," doplnil mluvčí Havlík.

Podle něj by Boskovicím a vůbec celému regionu, které nyní stojí mimo hlavní železniční síť, pomohlo vybudování tzv. boskovické spojky, tedy přímé spojení Boskovic s Blanskem a potažmo Brnem elektrifikovanou železnicí.