VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vlaků a autobusů zůstane stejně jako letos

Jižní Morava /TÉMA/ - Už za čtrnáct dní čekají železniční dopravu na jižní Moravě velké změny. Vlaky budou jezdit podle nových jízdních řádů, v některých místech se navíc výrazně sníží počet spojů. Ani autobusů příští rok nepřibude. Kraj totiž musí šetřit a zaměřit se na to, jak v polovině roku zapojí do integrovaného dopravního systému i Znojemsko.

30.11.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Milan Jaroš

Přibližně stejně jako loni. To je výsledek jednání o tom, kolik spojů příští rok zajistí dopravu Integrovaného dopravního systému na jižní Moravě. Vlaků a autobusů neubude. Kvůli hospodářské krizi však ani nepřibude. Změny v železniční dopravě pocítí cestující už za dva týdny. Od třináctého prosince totiž pojedou vlaky podle nových jízdních řádů.

Změny si u drah objednala společnost Kordis, která se o dopravu v kraji stará. „Museli jsme udělat několik úprav hlavně kvůli tomu, abychom se nedostali do ztráty. To se nám povedlo, aniž jsme výrazně omezovali spoje,“ uvedla jihomoravská mluvčí Českých drah Kateřina Šubová. Podobně jako loni tak v pracovní den vyjede na koleje v průměru 833 osobních a spěšných vlaků, přes víkend zhruba pět set třicet.

Nejsou peníze

S tím, že změny vznikly hlavně kvůli nedostatku peněz, souhlasí i ředitel Kordisu Jaromír Holec. „Doba je taková, že úspory musíme hledat všude. To se týká zejména Českých drah. Jsem proto moc rád, že se podařilo najít řešení a počet spojů se nesníží tak, jako se to stalo v ostatních krajích,“ zdůraznil Holec. Podle něj by Kordis rád rozšiřoval své služby, ale nemá na to peníze.

Dohody obou stran určuje zákon o drahách. Nejprve kraj navrhne, jak přesně chce, aby jízdní řád vypadal, na to potom reagují České dráhy. „Je to výsledek naší společné práce. V některých krajích mají pokles až o desetinu, což se u nás naopak nestalo,“ řekl ředitel Krajského centra regionální dopravy Českých drah Pavel Karšulín.

Přestože výsledky jednání obě strany chválí, cestující na několik místech kraje nejspíše spokojeni nebudou. Vlaků, které k nim pojedou, výrazně ubude. Omezení poznají například na Blanensku. „V úseku mezi Boskovicemi a Chornicemi jsme zrušili jeden pár vlaků, mezi Velkými Opatovicemi a Chornicemi pojedou pouze čtyři páry osobních vlaků,“ řekla Šubová.

Zmizí i přímé osobní vlaky z Nedvědice na Brněnsku do Brna. Lidé, kteří dříve jezdili ranními přímými vlaky, budou muset od půlky příštího měsíce přestoupit v Tišnově. A budou na to mít i méně času – jen pět minut. Nový je i patnáctiminutový interval v pracovních dnech ve směru do Brna a protažení všech odpoledních osobních vlaků v opačném směru až do Tišnova.

Změny pocítí třeba i cestující z Vyškova. Už totiž nepojede spěšný vlak do Brna v 6.03 a ve 14.33 zpět. Moc lidí prý těmito spoji nejezdilo.

Novinky čekají i Adamov na Blanensku. Zastaví tam spěšné vlaky. Na druhou stranu dráhy zmenší počet vozů. někteří lidé si proto ve vlaku třeba nesednou. Podle drah to není velký problém, protože cesta z Brna do Adamova netrvá dlouho. „Tato změna nám přinese velké úspory,“ zdůraznil Holec.

Někteří cestující s ním ale nesouhlasí. „Odjezdy se u nás posledně měnily jen o tři minuty, to nevadilo. Horší je, že někdy autobus nejede až k nám do Milešovic, ale jen do sousední vesnice. Z té ale nenavazuje autobusový spoj,“ posteskla si Daniela Šišková.

Podobně jako vlaky je na tom autobusová doprava, přesněji dvě desítky dopravců, se kterými má Kordis uzavřenou smlouvu. „V minulých letech se počet spojů stále zvyšoval. Teď ale kvůli nezaměstnanosti a úbytku cestujících stagnuje. Příští rok tedy bude na úrovni letošního,“ uvedl Holec.

Vše podle lidí

Podle něj se jízdní řády i počty spojů řídí především potřebami cestujících. „Jednáme s obcemi, které nám říkají, kdy chtějí zajistit spoje do škol nebo do zaměstnání,“ tvrdí Holec. Podobně to funguje v celém kraji. „Každý rok se jízdní řády mění podle rozvoje, nezaměstnanosti a změn na školách v celém kraji. Jízdní řád je živý a pružný organismus,“ podotkl šéf Kordisu. Za příklad uvedl Boskovicko, Hustopečsko a Hodonínsko, kde se spoje upravily po vzniku průmyslových zón.

Integrovaný systém se teď chce rozrůstat na Znojemsko, které je poslední oblastí nezapojenou do systému. „Jednáme asi se sto padesáti obcemi. Znojemsko chceme zapojit od července příštího roku,“ uvedl Holec. Dodal, že jakmile bude dopravou propojen celý kraj, rozšiřování skončí a Kordis se zaměří na zlepšování návazností jednotlivých druhů dopravy.

#nahled|https://g.denik.cz/50/51/integrovany_dopravni_system_jihomoravsky_kraj_mapa_denik-630.jpg|https://g.denik.cz/50/51/integrovany_dopravni_system_jihomoravsky_kraj_mapa.jpg|Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje - plán regionálních linek.#
Ředitel Krajského centra osobní dopravy ČD Brno Pavel Karšulín o změnách říká: O rušení spojů rozhodují cestující

Jižní Morava /ROZHOVOR/ – Konec roku se v Českých drahách nese vždy ve znamení změny jízdních řádů a rušení nebo naopak přidávání spojů. To vše na základě vytíženosti jednotlivých linek, kterou dráhy pečlivě sledují. „Rozhodující jsou pro nás především frekvenční průzkumy,“ vysvětluje Pavel Karšulín z Krajského centra osobní dopravy Českých drah Brno.

Kde letos přidáte spojů nejvíce?
Posílíme hlavně na Blanensku, Břeclavsku a Veselsku. Přidáme vlaky ve špičkách a v pátek. Naopak ubrat musíme na Boskovicku směrem na Velké Opatovice. Omezovat budeme i na Vyškovsku, kde jsme zrušili dva spěšné vlaky do Brna a dva osobní vlaky na Nezamyslice.

Jak funguje vaše spolupráce s Kordisem? Jedná se vám se společností dobře?
Jednání jsou vždycky náročná, ale nakonec se pokaždé domluvíme. Jde nám totiž oběma o stejnou věc: kvalitu služeb, která je ovšem založena na úspornosti provozu.

Kdo z vás dvou rozhoduje o změnách?
Rozhodují především cestující. Tím, jak moc jednotlivé spoje využívají. Určitě nenajdete případ, kdy bychom zrušili vlak, který jezdívá plný. Naopak, v takovém případě vlaky posilujeme.

Zapojení Znojemska do integrovaného systému se neodvratně blíží. Kolik vám ještě zbývá práce?
Musíme vybavit spoustu stanic označovači jízdenek. Proškolit obrovské množství pokladníků a vlakových čet o tarifu a podmínkách přepravy v kraji. To vše je potřeba stihnout do prvního července příštího roku, kdy se Znojemsko stane součástí systému.

ANKETA: Jste spokojeni s úrovní krajského integrovaného dopravního systému?

Martin Klubus, 24 let, student, Brno

Integrovaný dopravní systém je pro mě nejlepší variantou cestování. Je levný, rychlý a spoje na sebe dobře navazují. Kvalita vlaků i autobusů není nejlepší, ale odpovídá ceně. Vadí mi jenom, že jsou vlaky v některých časech hodně přeplněné. Jezdím každý pátek odpoledne z Brna do Hodonína a v neděli večer opačným směrem a jen málokdy si ve vlaku sednu. (lši)
Hana Jobová, 67 let, důchodkyně, Hlubočany

Určitě jsem spokojená. Dříve k nám do Hlubočan jezdily tři autobusy denně, dnes už je spojení mnohem lepší. Chodím na brigádu a službu mívám někdy i v sobotu a v neděli. S tím, jak systém funguje teď, se dostanu domů bez sebemenších problémů. Dobré spojení mám i do Brna, kam musím za doktory. Jezdívám i vlaky, ve kterých používám integrovanou jízdenku. (jar)
Kateřina Keprtová, 26 let, nezaměstnaná, Rakvice

S integrovaným dopravním systémem v našem kraji rozhodně spokojená nejsem. Ani trošku. Jezdím do Břeclavi z Rakvic. Vlaky často nenavazují na autobusy, neustále se musí čekat, a není zajištěný přípoj ani na každou hodinu. A k tomu všemu mají vlaky většinou hodně velká zpoždění. Stejně jako před pár dny, když jsem se potřebovala dostat na úřad práce. (hru)
Lenka Jochová, 17 let, studentka, Hodonín

S tím, jak funguje krajský integrovaný systém, jsem spokojená. Jezdívám každý den do školy a spoje mi teď navazují mnohem lépe než dřív. Jezdívám ještě do hudební školy a tam se mi spoj teď naštěstí mnohem zlepšil. Nemohu si stěžovat ani na nějaké časové prodlevy, protože po posledních změnách mi cestování zabere zhruba stejnou dobu jako dřív. (zč)
Michal Petr, 19 let, student, Blansko

Integrovaný dopravní systém využívám docela často, ale bohužel musím říct, že jednotlivé spoje mívají zpoždění. Autobusy častěji než vlaky. Ale vlaky ho zase mívají delší, někdy třeba i celou hodinu. Na integrovaném systému se mi líbí hlavně to, že jeden lístek platí na víc dopravních prostředků. Nemusím tak lítat po trafikách a kupovat si několik jízdenek. (par)
Anna Winschová, 69 let, důchodkyně, Brno

Jsem spokojená. Cenově je krajská doprava dostupná i pro důchodce. Spoje na sebe dobře navazují a autobusy bývají čisté. Mám jedinou špatnou zkušenost s autobusovou dopravou na trase Bystrc–Rozdrojovice. Do Kníniček mi platí předplatní jízdenka, ale na zbytek trasy si musím koupit jinou za čtrnáct korun. Ta cena mi přijde přehnaná. (lši)

Autor: Ondřej Zuntych

30.11.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Strojírenští technici 17 000 Kč

Strojírenští technici přístrojů, strojů a zařízení Technický pracovník obrobny. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 17000 kč, mzda max. 23000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Požadujeme:, -Středoškolské vzdělání technického směru, -Zkušenosti s vedením většího kolektivu (cca 50 pracovníků) - VÝHODOU, -Organizační a komunikativní schopnosti, -Znalost práce na PC - (Word, Excel), Náplň práce:, -Zodpovědnost , -Pracovní nasazení. Pracoviště: Adast systems, a.s., 679 04 Adamov 1. Informace: Aneta Váradiová, +420 516 519 201,737 217 745.

Gastronomie - Gastronomie Kuchař/pizzař 110 Kč

Kuchaři (kromě šéfkuchařů) kuchař/ka. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Turnusové služby, úvazek: . Mzda min. 110 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Možno absolvent/ka. Mzda 110,- Kč/hod.. Pracoviště: Milan machát, s.r.o. - restaurace na koupališti, Veselská, č.p. 204, 679 74 Olešnice na Moravě. Informace: Milan Machát, +420 603 207 775.

Technika a elektrotechnika - Technika a elektrotechnika Operátor strojů a 14 000 Kč

Obsluha strojů na výrobu výrobků z kamene dělník v kamenické výrobě. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 14000 kč, mzda max. 18000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Pracoviště: Pražská č.p. 562/49, 679 61 Letovice., Obsluha sloupových vrtaček, opracování kamene na soustruhu, ruční opracování kamene. Možnost zaučení.. Pracoviště: Metal granit spol. s r.o., Pražská, č.p. 562, 679 61 Letovice. Informace: Olga Zaoralová, +420 516 474 808.

Výroba - Výroba Montážní dělník 8 000 Kč

Montážní dělníci elektrických a energetických zařízení Montáž elektrických stykačů a jističů. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 8000 kč, mzda max. 20000 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: Mzda 8.000,- Kč se vztahuje ke zkrácenému úvazku., , Začátek pracovní doby možno dohodnout v době mezi 6 - 8 hodinou ranní., , Nabízíme : příspěvek na stravování. Pracoviště: Fama spol. s r.o. - pracoviště šebrov, 679 22 Lipůvka. Informace: Tomáš Vaněk, +420 603 286 139.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Černí pasažéři dluží DPmB přes 100 milionů. Nejčastěji cestující od 19 do 35 let

V půjčovně loděk u Brněnské přehrady údajně ukradli mobil. Pak se tři podezřelí mladíci snažili uniknout po vodní hladině na jednom ze zapůjčených šlapadel.
AKTUALIZOVÁNO

Ukradli mobil, chtěli ujet na šlapadle. Pirátská plavba skončila po 200 metrech

Už zkraje srpna, o týdny dřív než běžně. Burčák tak brzy mnozí vinaři nepamatují

Jižní Morava – O dva až tři týdny dříve mohou lidé letos ochutnat první burčák na jihu Moravy. Počasí výrazně uspíší sběr hroznů. Litr burčáku lidé koupí přibližně od 50 do 80 korun.

Hrůza, pěst na oko, kritizovali opravu schodů. Po chvále památkářů se omluvili

Brno – Kolik povyku mohou vyvolat jedny schody, se před nedávnem přesvědčili noví nájemníci budovy na Jakubském náměstí, kde byla dříve kavárna Savoy. Nynější provozovatel veganského podniku Forkys tam totiž opravil schody.

Vřítil se příliš rychle do pravotočivé zatáčky. Pro tři zraněné letěl vrtulník

Rozsíčka – Najel příliš rychle do pravotočivé zatáčky a havaroval. K nehodě, která se stala v neděli po čtvrté hodině ráno u Rozsíčky, přiletěl i vrtulník. „Na místě byli tři zranění mladí muži,“ uvedla policejní mluvčí Alice Musilová.

Létali vzduchem hlavou dolů. Motosraz ozdobilo adrenalinové představení

Voděrady /VIDEO, REPORTÁŽ/ - Motokrosaři ve vzduchu. Třeba i hlavou dolů. Spousta kapel, které málokdy zahrají na jednom místě. Dražba dresů pro dobrou věc. Návštěvníci Motosrazu ve Voděradech mají celý víkend na pilno.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT