Oprava silnice v Pilském údolí byla rozdělená na dvě etapy. Dělníci nejdříve opravili úsek od křižovatky s hlavní silnicí vedoucí ze Lhoty Rapotiny do Boskovic po křižovatku s odbočkou na Újezd u Boskovic. Poté úsek od této křižovatky po most přes Bělou. „Hotovo mělo být už koncem minulého roku. Jenže během oprav se objevila řada problémů, týkajících se hlavně podloží. Ještě jsou naplánované nějaké dokončovací práce, ale provoz by tím neměl být výrazně narušený," uvedl vedoucí blanenské pobočky Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Miloš Bažant. Letos už se nedostalo na opravu zchátralého mostu přes říčku Bělou.
S důsledky uzavírky se museli vypořádávat třeba obyvatelé Újezdu u Boskovic. „Komplikovalo to život spoustě lidí, ale rekonstrukce cesty byla nezbytná. Při té příležitosti se nám naštěstí podařilo vyjednat i opravu silnice k nám do Újezdu. Poslední větší úpravy se na ní dělaly v sedmdesátých letech, kdy se tu jezdily závody aut do vrchu. Od té doby ale nic," řekl starosta Újezdu u Boskovic Miroslav Odehnal.
Obec trápí už jenom silnice ve směru do Doubravice nad Svitavou. „Cesta je obecní, z poloviny patří nám a z poloviny Doubravici. Z rozpočtu obcí ji nejsme schopni opravit. Denně po ní jezdí autobusy integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje, je přetěžovaná nákladními auty odvážejícími materiál z lomu, ale nikdo nám není ochotný finančně pomoci. Už mnohokrát jsme žádali krajský úřad, aby převzal silnici do správy, ale pokaždé to zamítli," sdělil starosta.
Řadu omezení přinesla i oprava průtahu Skalicí nad Svitavou. „Dojíždím do Skalice každý den za prací. Musel jsem nechávat auto u vlakového nádraží a pak se vydat po svých několik set metrů směrem na Mladkov. Kdybych to objížděl, zajel bych si asi o tři kilometry. To se nevyplatí," poznamenal v úterý Josef Ďuriš.
Stavbaři se nejdříve zaměřili na úsek od železniční stanice přes celou obec až na její konec. Při tom opravili i chodníky a kanalizaci. V druhé části pokračovali od železnice směrem na Mladkov po křižovatku na Lhotu Rapotinu.
I tam však řešili řadu problémů, kvůli kterým se stavba nakonec protáhla. „Stavba měla být dokončena loni v listopadu, ale mosty měly špatnou izolaci. Spousta problémů nastala při opravě opěrné zdi a řešili jsme nesrovnalosti s kanalizací, která nebyla zaznamenána v projektové dokumentaci," dodal Bažant.
Skalického starostu Petra Řezníčka mrzí, že nedošlo na plánovanou druhou etapu, která tak zůstala jen ve fázi projektu. „Počítalo se i s rekonstrukcí silnice od bývalé hospody až po značku konec obce směrem na Svitávku. Jenže právě kvůli mostům, jejichž oprava byla nákladnější, než se předpokládalo, se celá akce prodražila. Na opravu zbylé části silnice tak nezbyly peníze," uvedl již dříve.
Kdy se bude pokračovat záleží na silničářích. Podle Bažanta má nyní přednost například most v Podolí u Letovic, který je v havarijním stavu.