S nápadem vybudovat místo pro alternativní vzdělávání přišla nová ředitelka vísecké školy a členka blanenské neziskové organizace Matýsek Monika Kubová. „Slyším názory rodičů, že chtějí moderní metody výuky, při kterých nebudou jejich děti zahlceny informacemi," uvedla Monika Kubová, jejíž syn nastupuje do první třídy. Zatím je zapsán v alternativní třídě. Až se otevře komunitní skupina, chce ho přeřadit do ní. Alternativní škola vypadá jako klasická, ale využívá se v ní pedagogika Montessori nebo waldorfská. Pedagog by tak měl mít k žákům individuálnější přístup a podporovat jejich tvořivost a nápady.

Komunitní skupina už nemá s klasickou školou téměř nic společného. „Je založena na principu domácího vzdělávání," vysvětlila Kubová. Pedagog je pro žáky v takové skupině partnerem. „Děti se učí s ohledem na svou individualitu," doplnila ředitelka školy. Jitka Bartošová svou dceru, která jde do první třídy, zapsala do klasické školy. „U nás v obci žádná alternativní škola není. A pokud bych do ní chtěla umístit svou dcerku, tak to znamená denní dojíždění," vysvětlila Bartošová. O jiných formách vzdělávání si myslí, že skutečně dokáží mít individuálnější přístup. „Ale i klasická škola je dobrá a pracují v ní s různými výukovými metodami," dodala.

Vyvrací obavy

Ředitelka vísecké školy jako dlouhodobá zastánkyně alternativního vzdělávání vyvrací jakékoliv obavy, že by pro děti byl šokem přechod na střední školu nebo na univerzitu. „Z komunitních skupin v Americe je prokázáno, že se samy děti dokážou lépe a víc vzdělat než v klasické škole," prohlásila Kubová, která chce v každé třídě maximálně osmnáct dětí. Vzdělávání v komunitní skupině si ovšem budou muset žáci, respektive jejich rodiče, zaplatit. „Když předpokládám, že ve skupině by mohlo být deset dětí, tak to vychází na patnáct set korun měsíčně," dodala Kubová. Komunitní skupinu plánují i v Blansku. Zatím ale nemají vhodné prostory.

Tomáš Feřtek z organizace EDUin zabývající se vzděláváním potvrdil slova Moniky Kubové, že se nemají rodiče čeho obávat. „Je prokázané, že kupříkladu waldorfská škola funguje velmi dobře. Děti jsou vedené k celoživotnímu vzdělávání. A to platí i u ostatních alternativ," řekl Feřtek.

MARECH OSOUCH