Práci na něm odvedli řemeslníci z dílny A.Q. - Attentus Qualitatis z Lomnice na Brněnsku. „Nástroj je prvotřídní. Krásně se na něj hraje. Z rejstříků se podařilo zachránit, co se dalo. Prospektový principál je velmi vzácný, ze druhé poloviny osmnáctého století. Podobně jako velký pedálový rejstřík, který byl nepoužitelný,“ říká při páteční předávce nástroje dirigent Ondřej Múčka z Biskupství brněnského.

Pod jeho prsty varhany ožívají a dokreslují kulisy chrámu, který je dílem slavného barokního architekta Jana Blažeje Santini-Aichela. Od jeho úmrtí uplyne 7. prosince tři sta let. Ze zvuku nástroje je nadšený také Ladislav Rozsypal z lomnického týmu restaurátorů.

„Říká se, že varhany prodává zvuk. Intonačně i barvou tónu si troufám říct, že jde doslova a do písmene a výjimečnou věc. Velmi tomu ale nahrává prostor zdejšího chrámu a jeho akustika,“ tvrdí Rozsypal. Volná rekonstrukce si vyžádala asi dvacet tisíc hodin práce.

Základní škola v Boskovicích.
Boskovice řeší možné rozdělení základní školy. Ozývá se kritika, vznikla petice

Při obnově restaurátoři použili různé druhy dřeva. Buk, dub, lípu smrk, borovici, jeřáb břek nebo exotický makassar. Z dalších materiálů pak kov nebo kůži. U nástroje museli vyrobit vzdušnice, trakturu, hrací stůl a zrestaurovat jeho skříně. Varhany mají kolem dvanácti stovek píšťal.

Odborníci se vrátili po více než sto letech k původnímu mechanickému systému. Ulehčí se i samotným varhaníkům.

„K nástroji jsme vyrobili soustavu tří klínových měchů, která umožňuje mechanické šlapání, napájí je ventilátor. Největší změnou je pak návrat k mechanické traktuře. Varhaník má skrz klávesy lepší kontakt s nástrojem a může více ovlivnit výsledný tón. Ten je pak ve finále mnohem plastičtější,“ vysvětluje Rozsypalův kolega Martin Bednařík.

  • Podívejte se na video z kostela ve Křtinách
Zdroj: Deník/Jan Charvát

Pneumatický systém byl u varhan dobovou záležitostí. Umožňoval sice různé technické kombinace a možnosti, ale tón z píšťal se při hraní ozýval až se zpožděním.

„Předchozí pneumatická traktura měla spoustu nevýhod. Byla poruchová, náchylná na vlhkost a teplotu. Životnost u použitých materiálů byla daleko nižší než je teď. Současný nástroj může bez dalšího zásadního zásahu vydržet i sto let,“ dodává Bednařík.

O historickém nástroji ve farním kostele Jména Panny Marie ve Křtinách se příliš dobových informací nedochovalo. Je však jisté, že prvními varhanáři, kteří po zbudování nového kostela ve Křtinách postavili varhanní stroj, byli kraličtí mistři.

Rekonstrukce stála devět a půl milionu korun. Velkou část nákladů pokryly dotace a zbytek pak věnovali dobrovolní dárci přes takzvanou adopci varhanních píšťal. V ní se dosud podařilo vybrat téměř tři miliony korun. Adopce zbylých píšťal by pak mohla přinést dalšího více než milionu korun.

Peníze chce farnost v budoucnu použít na dopacení stavby varhan a na kulturní akce, které s nimi budou souviset. „Zájemci o adopci varhanních píšťal si mohou vybrat ze čtyř balíčků v různých cenových relacích. Od patnácti set korun až po padesát tisíc,“ vysvětluje duchovní správce křtinské farnosti Metoděj Ján Lajčák.

V neděli dopoledne pak dostanou křtinské varhany při mši svaté požehnání. „Ve dvě hodiny odpoledne je pak na programu slavnostní koncert, na který zveme všechny lidi dobrého srdce a vůle. Bude to směs různé hudby, nejen barokní ale i současné,“ dodává na závěr Lajčák.