Jedenáct tisíc. Přibližně tolik aut projede denně Šebrovem na tahu mezi Blanskem a Brnem. Řada řidičů ignoruje předepsanou padesátku a obcí projíždí mnohem rychleji. Ohrožují chodce a hlavně děti, které chodí do školy v bezprostřední blízkosti rušné silnice. Šebrovští budou rizikovou dopravní situaci v obci řešit. Před Šebrovem bude zpomalovací pruh. Přibude nová křižovatka s ostrůvky, přechod pro chodce a posunou se autobusové zastávky.

Současná dopravní situace v obci je podle řady místních katastrofální. „Neukázněné řidiče trochu zbrzdily měřiče rychlosti. Ale to nestačí. Když jdeme s dětmi na naše hřiště, často se stává, že řidiči jen tak tak zabrzdí. A žáci, kteří musí pěšky docházet do Kateřiny, jinudy než přes širokou hlavní cestu jít nemůžou," popsala problém ředitelka šebrovské základní školy Jana Klozová.

Přes Šebrov-Kateřinu jezdí většina aut mezi Blanskem a Brnem. Podle monitorovacího zařízení tudy projede přibližně jedenáct tisíc aut denně. Vedení obce se ale rozhodlo situaci rázně řešit. Pomocí několika dopravních opatření. Především zpomalí auta při vjezdu do obce a před školou postaví novou křižovatku s ostrůvky.

Maximální povolenou rychlost padesát kilometrů v hodině řada řidičů nedodržuje. „Na základě měření víme, že někteří jezdí pravidelně sedmdesátkou. Proto na cestu u vjezdu ze Šebrova ve směru na Kateřinu položíme zpomalovací pruh. Věříme, že to pomůže," řekl starosta Šebrova-Kateřiny Jiří Nechvíle.

Posunou zastávky

Tím však dopravní změny zdaleka nekončí. Přibude nový přechod pro chodce před kostelem a posunou se také autobusové zastávky. „A především necháme udělat křižovatku, která prakticky rozpůlí cestu před základní školou. Hlavní cíl všech novinek je jednoduchý. Chceme zvýšit bezpečnost chodců v naší obci," nastínil Nechvíle

Starosta Šebrova poznamenal, že asi nejhorší dopravní situace je v Šebrově ráno mezi šestou a půl osmou hodinou. Toho si všimnul i místní muž, který si nepřál zveřejnit své jméno. „Zdá se mi, že je to čím dál horší. Aut jezdí daleko více než dřív. Kdyby nejeli přes nás, cesta by se jim protáhla, takže to chápu. Ale měli by alespoň jezdit slušně, to je přece to nejmenší," řekl.

Všechny změny zaštiťuje projekt průtahu obcí. „Máme za sebou územní řízení, které je těsně před podpisem. Pak musíme dostat stavební povolení, což by neměl být problém. Ale zhruba měsíc a půl to zabere. Poté vybereme firmu, která dostane práce na starosti," vyjmenoval Nechvíle. Náklady na průtah obcí vyjdou asi na milion dvě stě tisíc korun.

Právě kvůli stavebnímu povolení se museli Šebrovští obrátit také na silničáře. „Potřebovali naše stanovisko a my jsme jim vyšli vstříc. Jinak se ale jedná čistě o iniciativu obce, my prozatím žádnou další spolupráci na tomto projektu neplánujeme," oznámil Miloš Bažant, vedoucí oblasti Blansko ze Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje.

Stavební práce mají začít na přelomu dubna a května letošního roku. „Uzavírek se řidiči bát nemusí, ale s krátkodobými omezeními rychlosti pochopitelně počítáme," poznamenal šebrovský starosta.

Omezení se dotkne třeba Miroslava Maňáska. „Jezdím tudy minimálně každý druhý den. Takže to určitě poznám. Ale není kam spěchat. Změny samotné se mě nijak zásadně nedotknou, já na rozdíl od mnohých jiných předpisy dodržuji neustále a pochopitelně vím, že v obci se musí jezdit maximálně padesátkou," uvedl blanenský autodopravce.