Rychlíky především. Tak se dá stručně nazvat systém tvorby jízdních řádů, kdy se na železnici upřednostňují pravidelné dálkové spoje. Jim se pak musí přizpůsobit i ostatní doprava na kolejích.
Dálkovou dopravu v České republice objednává ministerstvo dopravy. Kvůli snaze zkrátit dobu cestování mezi Prahou a Brnem na trase přes Pardubice a Českou Třebovou proto rychlíky pojedou z Brna o deset až dvanáct minut později a do Brna o dvanáct minut dříve. „Upravení jízdních řádů ale zřejmě souvisí i s novou koncepcí regionální dopravy v Pardubickém kraji poté, co od letošního roku začal fungovat jejich nový integrovaný dopravní systém. Ve Svitavách totiž vznikly přípojové skupiny vždy kolem celé hodiny," přiblížil mluvčí jihomoravského krajského úřadu Jiří Klement.
Co vyhovuje kraji Pardubickému, vadí ale lidem z jižní Moravy. Zatímco dosud totiž jezdily vlakové přípoje od Velkých Opatovic a Boskovic k osobním vlakům i rychlíkům, které přijížděly v podobnou dobu, nyní se to má změnit. „Nové časy příjezdu rychlíků ve Skalici nad Svitavou totiž znemožňují vést přípoje současně k osobním vlakům linky S2 a k rychlíkům R2 jako tomu bylo od počátku zprovoznění Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje až doposud. Není efektivní model, jak obě vazby pomocí železnice zajistit. Provoz dvou motorových vozidel se nevyplatí," dodal Klement.
Z toho důvodu budou vlaky z Boskovic a Velkých Opatovic jezdit jen k osobním vlakům a spěšným vlakům, stejně tak autobusy linky 251. A ti, kteří byli dosud zvyklí, že ve Skalici nad Svitavou jen přesedli z vlaku na rychlík mířící do Brna nebo Prahy, nejspíš budou mít smůlu.
To se ale nelíbí třeba Boskovickým. „Posílali jsme hned několik připomínek k návrhům jízdních řádů. Že zmizí přípoje z Boskovic k rychlíkům jedoucím přes Skalici nad Svitavou, je pro nás zásadní věc, se kterou nesouhlasíme. Navíc jsme upozornili, že především cizí cestující, kteří vystoupí ve Skalici, nemají téměř žádné informace, jak se mohou dostat dál. Chtěli bychom proto, aby v přestupním místě vznikla srozumitelná informační cedule s nastíněním různých možností," popsala místostarostka Boskovic Jaromíra Vítková.
Podle Květoslava Havlíka, mluvčího společnosti Kordis, která má na starosti fungování integrovaného dopravního systému na jižní Moravě, kvůli změně jízdních řádů přišlo od dotčených obcí hned několik připomínek. „Nejvíce se jim nelíbilo právě omezení návazných spojů. Problém je v tom, že tvorba jízdních řádů a návaznost přípojů k vlakům se odvíjí od jízdních řádů rychlíků, které my ale nemůžeme ovlivnit. Sladit ideálně všechny jízdní řády v kraji, natož v České republice, je proto v podstatě nemožné. Pokusíme se však některým připomínkám alespoň částečně vyhovět," přislíbil Havlík.