To vše se má změnit k lepšímu po výstavbě nového terminálu s pěti zastávkami, na kterém už dělníci pracují několik měsíců a úpravě zmíněné křižovatky v součtu za několik desítek milionů.
„Terminál je dobré řešení. My sice bydlíme na druhé straně města a nastupujeme na autobus mimo centrum, ale vím, že na rozmístění zastávek tam lidé hodně nadávali. Jsou rozházené, daleko od sebe a špatně označené. Kdo neví, odkud autobus přijíždí, tak má problém. Třeba na Boskovice jezdil autobus od fary nebo ze spodní části náměstí. Byl v tom zmatek. Cestující dobíhali a starším lidem ujížděly spoje. A když se udělá i nový chodník ke škole a bude bezpečnější přecházení přes průtah městem, tak je to super. Do centra na náměstí chodí velké množství dětí třeba na zmrzlinu nebo ke kašně,“ okomentovala průběh prací jedna z obyvatelek Kunštátu Anna Faltusová.
Podobně to vidí i důchodkyně Marie Truhlářová. Autobusem už prý sice nejezdí, ale o zmatcích v hromadné dopravě, kvůli rozházeným zastávkám, ví. „Kdo to tady nezná a chce z Kunštátu odjet autobusem, nemá moc času si to nastudovat odkud odjíždí, tak mu většinou autobus ujede. Věřím, že teď to bude pro cestující mnohem pohodlnější. A úprava křižovatky? Popravdě si to neumím moc představit, jak bude vypadat. Moc místa okolo není, ale snad se to změní k lepšímu. Přecházení silnice tu není moc bezpečné,“ řekla Deníku žena.
Právě zlepšení komfortu cestujících, zpřehlednění autobusové dopravy a zvýšení bezpečnosti provozu v centru Kunštátu, jsou podle místostarosty Vladimíra Tenory hlavními benefity výstavby autobusového terminálu a úpravy klíčové křižovatky na silnici I/19. Výstavba terminálu na náměstí Klementa Bochořáka je v režii města a úpravy křižovatky pak spadají pod Ředitelství silnic a dálnic.
Budoucí podoba autobusového terminálu v Kunštátě
„Terminál se v Kunštátu řešil dlouhá léta. Projekt se několikrát měnil, aby vše dopravně odpovídalo. Největším problémem byly ovšem peníze. Loni se nám podařilo získat dotaci, která pokryje tři čtvrtiny nákladů. Původní rozpočet byl osmatřicet milionů včetně daně a stavbu se nám podařilo vysoutěžit za necelých devětadvacet milionů,“ uvedl Vladimír Tenora.
Dělníci nyní dokončují inženýrské sítě a přeložky nízkého napětí. Kanalizace je hotová, stejně jako vodovodní přípojky. Na řadu přijde výstavba nadzemních částí terminálu, parkoviště pro šestadvacet aut a monolitická zeď kolem kostela.
„Po dokončení prací budeme mít pět autobusových zastávek v centru na jednom místě. Součástí terminálu, který se stane hlavním dopravním uzlem ve městě, budou také veřejné toalety. V okolí kostela budou lavičky, chodníky a zeleň. Hotovo má být koncem listopadu a souběžně se mají rozběhnout také práce na úpravě křižovatky na silnici I/19. Silnice se posune o několik metrů blíže k terminálu bude mít větší oblouk a lepší připojení na vedlejší silnici směrem na Letovice. Vznikne ostrůvek pro přecházení a ke škole se pak postaví nový chodník,“ dodal Tenora s tím, že vše by mělo být hotovo na jaře příští rok.
Silničáři nyní soutěží stavební firmu. Odhad nákladů je přes dvacet milionů korun a s úpravami křižovatky se má začít na podzim. Z důvodu dodržení rozhledových poměrů a zajištění bezpečnosti při průjezdu obloukem o malém poloměru bude rychlost na silnici I/19 v tomto úseku snížena na čtyřicet kilometrů v hodině svislým dopravním značením. Napojení silnice III/3652v křižovatce je v současném stavu zcela nevyhovující a rizikové z pohledu rozhledových úhlů a dávání přednosti v jízdě.
„Stavba řeší úpravu průtahu silnice I/19 od náměstí Krále Jiřího po zaústění Tenorovy ulice včetně úpravy křižovatky se silnicí III/3652 a vybudování nových autobusových zastávek. Cílem je zvýšení bezpečnosti silničního provozu. To spočívá v rozšíření vozovky pro objetí vozidel odbočujících vlevo a zajištění lepšího rozhledu. Součástí stavby bude vybudování chodníků a s ním spojené zamezení pohybu chodců ve vozovce,“ informovala mluvčí ŘSD Lucie Trubelíková.