Podchod bude stát přes 183 milionů korun. To je o několik desítek milionů víc, než se čekalo. Původní výběrové řízení musela Správa železnic kvůli vysokým cenám nabídek nedávno zrušit a vypsat nové. V něm uspěla společnost Firesta-Fišer. „Tubus nového podchodu je široký čtyři metry a na výšku má přes dva a půl metru. Konstrukce je z monolitového železobetonového rámu. Celková délka je navržena s ohledem na výhledovou polohu třetí koleje,“ informovala mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

Dodala, že v okolí dosavadní vlakové zastávky dojde k dalším zásadním úpravám. K zemi půjde původní objekt čekárny s pokladnou. Nahradí je nové parkoviště. V blízkosti podchodu, pod jednou konstrukcí zastřešení, se vybudují toalety a nový technologický domek. „Součástí stavby podchodu je i úprava přístupů na stávající nástupiště a jejich konců. Tak, aby měli pěší bezbariérový přístup,“ upřesnila mluvčí.

Správa železnic vybuduje do konce roku ve stanici Blansko město nový podchod pod tratí. Dosavadní železniční přejezd přestane fungovat. Autem se na Staré Blansko dostanou řidiči po nedalekém novém silničním mostě.
Podchod pod tratí v Blansku se prodraží. Železničáři opakují výběrové řízení

Podle zástupců blanenské radnice se město bude podílet na budování obslužných staveb. V tomto případě parkoviště u zastávky. „Konkrétní spoluúčast města i její výše vyplyne až po výběru zhotovitele. Nepředpokládáme ale, že by měla být vyšší než řádově jednotky milionů korun,“ sdělila mluvčí blanenské radnice Pavla Komárková.

Dopravní omezení

Řidiči musejí v této části Blanska po dobu stavby nového podchodu počítat s dopravním omezením. Podle Nely Friebové se provoz svede do jednoho pruhu podél chodníku u nástupišť a bude obousměrný. Dopravu budou řídit semafory sladěné se zabezpečovacím zařízením železničního přejezdu.

Ten se u motoristů netěší právě velké oblibě. Kvůli vzrůstajícímu provozu na trati tam u spuštěných závor denně čekají v kolonách. Proto už netrpělivě vyhlížejí nový silniční most. „Silniční most přes řeku Svitavu na Staré Blansko se měl postavit už dávno. Desítky let se o něm jen plkalo. Už včera bylo pozdě. Centrum je zasekané a železniční přejezd? Tam je to drama každý den. Už se těším, až místo přes něj pojedu po novém mostě,“ řekl jeden z blanenských řidičů, který si nepřál zveřejnit své jméno. Redakce ho zná.

Více než 45 milionů pak bude stát rekonstrukce železničního mostu přes mlýnský náhon nedaleko zastávky v blanenské Dolní Lhotě. Dojde také k úpravě kolejiště. Do práce se mají dělníci pustit v březnu. „Předmětem projektu je kromě přestavby dvoukolejného přemostění také směrová a výšková úprava kolejí v délce přibližně dvě stě padesát metrů. Stávající ocelovou konstrukci z roku 1931 s dřevěnými mostnicemi nahradí nová nosná konstrukce se zabetonovanými ocelovými nosníky a průběžným štěrkovým ložem,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

Patová situace. Krajští silničáři mají od prosince pravomocné stavební povolení na opravu rozbité silnice mezi Velkými Opatovicemi a letovickou místní částí Chlum na Blanensku. Do práce se ale pustit nemohou.
Svárovská alej na Blanensku: boj za záchranu stromořadí roku a nyní i žaloba

Po dokončení stavby se rychlost moderních vlakových souprav v tomto úseku zvýší až na 140 kilometrů v hodině. Podobně jako v navazujících úsecích. „Dokončení tohoto projektu plánujeme v závěru letošního roku, kdy se na trať mezi Brnem a Českou Třebovou vrátí i vlaky, které v současnosti jezdí odklonem přes Havlíčkův Brod,“ doplnila Friebová.