Podle boskovické místostarostky Jaromíry Vítkové je to další možnost pro cyklisty, jak využít svůj volný čas. „Dále také příležitost přilákat návštěvníky do města a jejich pobyt se snažit prodloužit, a to poskytnutím širokého spektra kvalitních cykloslužeb. Samozřejmě vše v souladu s šetrným přístupem k životnímu prostředí a přírodě," uvedla místostarostka.

O svém záměru poprvé informovalo vedení města koncem srpna. Bližší detaily ale sdělilo až na setkání s veřejností v září. Nikdo nebyl proti a záměr nekritizoval ani Jiří Vorlický, který v minulosti bojoval proti plánům města na vybudování dinoparku ve stejné lokalitě, kde se nyní plánují singletrackové stezky. „Osobně nejsem proti, ale myslím, že by se měla vnímat i druhá rovina, kdy tady lidé před lety dali najevo svůj názor, že les chtějí zachovat ve stavu, jakém je," prohlásil Jiří Vorlický.

Vedení Boskovic nechalo po diskuzi s veřejností rozpracovat výstavbu singletracku se zázemím do jednotlivých etap. Zatím jde však pouze o záměr. „Projekt se bude teprve připravovat a znovu ho lidem předložíme k diskuzi," poznamenala boskovická místostarostka. Podle zápisu z jednání rady má projektová dokumentace vzniknout ještě letos a jedna stezka by už také měla být v lese vyznačena. „Nepředpokládáme, že by se to připravilo nějakými obrovskými mechanismy," informovala místostarostka. Zbývající trasy z první etapy vybudují příští rok.

Počítají s dotacemi

Boskovická radnice odhaduje, že výstavba šesti tras bude stát čtyři až pět milionů korun, z čehož by měly část pokrýt dotace ministerstva pro místní rozvoj a Jihomoravského kra­je.

Cyklistické stezky nebudou podle tvůrce studie Romana Kalabuse jen pro freestylové nebo zkušené cyklisty, kteří umí překonávat řadu překážek a skoků na trase. „Všechny tratě jsem navrhl tak, jako by člověk jel na klasických cyklostezkách," vysvětlil Kalabus. Cyklista tedy nepotřebuje speciální kolo nebo přilbu. „Trasy budou atraktivní i pro opakovanou návštěvu. Jsou to všechno stezky z kopce dolů a zpátky se člověk vrací po páteřní lesní komunikaci," doplnil Kalabus.

Druhá etapa bude spočívat ve stavbě centra a zázemí sportparku jako výchozího bodu cyklistických tras a okruhů v Boskovicích. Navržené je v místě rekultivované skládky za parkovištěm westernového městečka. V centru si cyklista bude moci odpočinout, občerstvit se nebo si umýt kolo. „Uvažujeme o jednoduché stavbě obložené dřevem, která zapadne do krajiny," popsala plán Vítková. K zázemí se přidá pumptracková dráha, což je cesta pro horská kola s hliněným zpevněným povrchem. Podle místostarostky bude vhodným tréninkovým prostředkem pro získání dovednosti ovládání jízdního kola. Dále také vznikne workoutové hřiště. To je vybavené cvičebními prvky pro posilování vlastní vahou, což je vhodné pro trénink posílení svalstva. Suma za druhou etapu by měla převýšit sedm milionů.

Třetí a poslední etapa bude spočívat už jen ve výsadbě zeleně a stromů, které uzavřou areál překladiště. Kromě estetické funkce zeleň odhluční prostor, omezí prašnost a zmírní proudění vzduchu v lokalitě.

MAREK OSOUCH