Jihomoravský kraj intenzivně připravuje nové Zásady územního rozvoje. Bez nich není možné D43 postavit. K navržené podobě zásad se budou moci vyjádřit i obyvatelé Blanenska. Na veřejném jednání, které se bude šestého června ve dvě hodiny odpoledne konat na městském úřadě v Blansku.

Jednání se zúčastní i starosta Blanska Ivo Polák. „Silnice R43, nově dálnice D43, sice přes Blansko nepovede, přesto je ale pro město důležitá. Významně napomůže rozvoji naší průmyslové zóny, kterou se nám nedaří úplně zaplnit. Investoři požadují dobré dopravní spojení, což jim nabídnout nemůžeme," přiblížil Polák.

Projednávání se zúčastní i starostka Sudic Olga Dočkalová. Právě Sudice před časem byly mezi těmi obcemi v kraji, které dřívější zásady napadly. Nejvyšší správní soud v Brně je pak nařídil kraji předělat. Proti navržené trase již Sudičtí nemají námitky. „Dříve se s námi nikdo nebavil, ale nyní se nám kraj snaží vyjít vstříc. Původně měla trasa vést po tělese takzvané Hitlerovy dálnice. Auta by pak jezdila v úrovni střech domů v naší obci, což pro nás bylo nemyslitelné," vysvětlila Dočkalová.

Nyní Sudičtí připravují nový územní plán, v němž bude trasa D43 zaznamenána v takzvané rezervě. „Trasa by přes Sudice měla vést za tělesem, které bude sloužit jako protihluková stěna. Vůči této podobě už nebudeme mít námitky," přiblížila Dočkalová.

K žalobě se připojily i Chrudichromy, které také připravují územní plán a v rezervě počítají se třemi variantami vedení dálnice.

Jsou různě vzdálené od obce. „Samozřejmě chceme, aby kraj zvolil tu, která je co nejdál od Chrudichrom. Ta je ale dražší a má větší poloměr zatáček. Nejdůležitější pro nás ale je, že silnice nepovede po stávajícím tělese dálnice," uvedl starosta Chrudichrom Pavel Holub.

Zásady územního rozvoje mohou lidé do patnáctého června připomínkovat i na stránkách Jihomoravského kraje. Budou se projednávat ve všech okresních městech v kraji. „Předpokládáme, že nové zásady vydáme do konce funkčního období stávající krajské koalice," uvedl krajský radní Antonín Tesařík.

Až pak podle něj bude moci ministerstvo dopravy pokračovat na přípravě dálnice D43. „V úseku Sebranice až po hranice kraje se na základě zpracované územní studie podařilo najít optimální vedení koridoru podle požadavků dotčených obcí. Na základě zásad územního rozvoje se bude dělat nová územní studie, která varianty D43 prověří v podrobnějším měřítku. Nyní již byly zahájeny práce na jejím zadání tak, aby se proces maximálně urychlil," upřesnil Tesařík.

Stavbu D43 bude mít ve své režii Ředitelství silnic a dálnic. Mluvčí podniku Nina Ledvinová předpokládá, že zásady územního rozvoje kraj schválí už letos na podzim, ale zatím bez dopravního koridoru v úseku od D1 pod Lysice. „Tam by měly být vymezené pouze plochy územní rezervy. Podkladem pro výběr celého dopravního koridoru bude nová územní studie. Je potřeba také zpracovat aktuální technicko-ekonomické posouzení celého tahu," vysvětlila Ledvinová.

I při optimistických scénářích však podle ní bude možné D43 začít stavět až po roce 2025. „V případě nejkontroverzněj­šího brněnského úseku se časově dostáváme ještě dál," doplnila Ledvinová.