V obcích, přes které silnice I/43 vede, denně projede kolem 25 tisíc aut. Do konce září se na ní stalo 145 nehod při které zahynul jeden člověk. Silničáři nedávno dokončili nový průtah v obci Milonice a odbočovací pruh na křižovatce k obci závis Závist. „V Milonicích, kde děláme odbočovací pruh, je však ještě nutné dodělat úsek asi čtyřiceti metrů za autobusovými zastávkami. Provoz v tomto krátkém úseku budou ještě do konce listopadu řídit semafory," informovala mluvčí státních silničářů Lucie Trubelíková.

Nehodovost silnice I/43
1. 1 2021 – 30. 9. 2021
Nehod celkem: 145
Usmrcených osob: 1
Lehce zraněných osob: 58
Mimo statistiku nehod bývá ještě jednou tolik kolizí, které policie ČR nešetří, řešeny jsou pouze euroformuláři.

Příští rok na podzim se mají dělníci na zmíněném tahu pustit do výstavby kruhové křižovatky u obce Sebranice. S dokončením počítá ŘSD v první polovině roku 2023. Rondel má vyřešit kolizní místo, kde dochází často k dopravním nehodám. V uplynulých pěti letech jich bylo přes tři desítky a zemřel při nich jeden člověk. Nová okružní křižovatka je navržená jako třípaprsková. S napojením stávající silnice I/43 a silnice II/150.

U jedovnického rybníka Olšovce měli hasiči, záchranka a policisté taktické cvičení. Zasahovali u hromadné dopravní nehody.
Hromadná nehoda u Olšovce: podívejte se, jak vypadá nácvik záchrany zraněných

Řada řidičů změnu v tomto úseku vítá. Jiní jsou k navrženým úpravám skeptičtí. „Já bych zase tak nejásal. Podle mě to bude ve špičce zasekané úplně stejně jako v Černé Hoře. Nedej bože jako na Lipůvce. A pak bude problém se tam od Boskovic vůbec dostat,“ okomentoval přípravu nové okružní křižovatky na sociální síti jeden z řidičů Štěpán Kopecký.

Mimoúrovňové křižovatky

Dalším klíčovým zásahem na přetížené silnici I/43 bude výstavba tří mimoúrovňových křižovatek.

První vznikne u kuřimské místní části Podlesí a druhá v místě křížení s kuřimskou Blanenskou ulicí. Třetí pak dál ve směru na Svitavy pod Lipůvkou, kde odvede dopravu mířící na Blanensko. Se stavbou těchto křižovatek chtějí státní silničáři začít v roce 2024. Hotovo má být v dalším roce. Aktuálně připravují dokumentaci pro územní rozhodnutí. Náklady předpokládají ve výši zhruba 1,02 miliardy korun bez daně. „Všechny tři křížení dohromady docela výrazně zprůjezdní silnici I/43," poznamenal před časem kuřimský starosta Drago Sukalovský.

Silničáři se blíží ke konci rekonstrukce D52 mezi devátým a třiadvacátým kilometrem u Rajhradu.
D52 z Pohořelic na Mikulov: bude nové hodnocení vlivů na životní prostředí

Silničáři připravují také přeložku silnice, úpravy stoupacích pruhů a křižovatky v úseku Perná – Krhov. V obci Závist projektují na silnici I/43 stoupací pruh a most. Ve Svitávce pak přibude odbočovací pruh. Obyvatele obcí, přes které nebo v jejich blízkosti tah vede, mají problémy také s hlukem. „Máme velkou smůlu v tom, že při projektování nových silnic je nyní hlukový limit padesát decibelů. Za touto hranicí jsou možná protihluková opatření. U staré čtyřproudé silnice v našem úseku je ale stále platný limit sedmdesát decibelů. Při měřeních jsme těsně pod ním a léta se marně snažíme o nějaké řešení. Je to peklo,“ uvedla starostka České Jana Chiniová.

Silničáři slíbili, že v obci při nejbližší příležitostí provedou nová měření.

Odstranění bodových závad na silnici I/43
Milonice: průtah obcí a odbočovací pruh na Závist, dokončováno
Sebranice: nová okružní křižovatka, zahájení prací podzim 2022
Kuřim, Podlesí, Lipůvka: mimoúrovňové křižovatky, zahájení staveb 2024
Závist: stoupací pruh a mimoúrovňové křížení, žádost stavební povolení 2022
Černá Hora: přeložka silnice, žádost o stavební povolení 2022
Perná – Krhov: přeložka silnice, úpravy stoupacích pruhů a křižovatky, žádost o stavební povolení 2023