Zhruba už tři čtvrtě roku se na silnici I/43 u odbočky na Slatinku opravuje most. Několik měsíců však na něm dělníci nepracovali. Až nyní jsou tam opět vidět stavební stroje. Důvodem pozastavení oprav byly finanční problémy firmy, která rekonstrukci prováděla. „Stavba byla přerušena z důvodu úpadku dodavatelské firmy SDS EXMOST do insolvence. Původnímu dodavateli jsme tedy vypověděli smlouvu," popsala situaci mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová.

I přesto, že se na mostě nepracovalo, řidiči museli dlouhé měsíce jezdit kyvadlově jedním pruhem. Při cestě z Letovic na Svitavy bylo třeba počítat se zdržením na semaforech. „Někdy se mi v dopravní špičce, například v neděli odpoledne, stalo, že jsem musela čekat déle. Dá se to vydržet, ale působí zvláštně, když tady řidiči musí čekat a vidí, že na stavbě nikdo nepracuje," popsala své zkušenosti řidička Markéta Pásková. Průjezd oběma směry nebyl podle mluvčí Niny Ledvinové možný, protože nová část mostu není ještě hotová a nebylo by to bezpečné.

V té době již Ředitelství silnic a dálnic vybíralo jinou firmu, která by práce dokončila. „To se nám s ohledem na zákonné lhůty povedlo a nového zhotovitele jsme vybrali," sdělila Ledvinová. Je jím firma Dopravní a inženýrské stavby. „Přebírání rozpracované stavby s sebou nese určité komplikace. Jednou z nich je určitě časová návaznost. Je třeba si například uvědomit, že přerušením se stavba protáhla do zimních měsíců a to má za následek i posunutí termínu dokončení," řekl hlavní stavbyvedoucí firmy Jaroslav Svoboda.

Opravy na mostě a s tím i spojené omezení by měly trvat až do července příštího roku. „Nyní se pokoušíme zjistit, zda by bylo možné, aby na zimu bylo omezení pro řidiče zrušeno. Vše však závisí na aktuálním harmonogramu prací nového zhotovitele," sdělila Ledvinová.

Dočasné zrušení omezení by podle starosty Letovic lidé uvítali. „Řidiči si rádi od omezení na chvíli odpočinou," řekl Stejskal. To, zda se provoz alespoň na nějakou dobu skutečně vrátí do běžných kolejí, bude jasné zhruba v polovině prosince.

Podobnou situaci museli řešit i v Táboře. Tam firma SDS EXMOST pracovala na Švehlově mostě, který spojuje břehy řeky Lužnice. Již před prázdninami ale práce na mostě ustaly, stojí doteď. V současnosti Jihočeský kraj hledá novou firmu, která most opraví.

Silnice I/43 je nejfrekventovanějším dopravním tahem v regionu. Ředitelství silnic a dálnic na ní v následujících letech plánuje několik úprav, které mají přispět k větší bezpečnosti. Podle vedoucího úseku výstavby silnic Tomáše Vyhlídala je v plánu asi dvanáct akcí mezi Brnem a Svitávkou. Vzniknout by měl například směrový oblouk v Lipůvce ve směru na Blansko, odbočovací pruh v Milonicích, odbočovací a napojovací pruhy u Krhova a Voděrad nebo obchvat v Bořitově.

MARKÉTA PULDOVÁ