Šoupání židliček tlumí vysoký koberec, z testu uběhla zatím čtvrt hodina a do konce zbývá dalších třicet minut. V jedné z počítačových učeben lysické základní školy právě sedí deváťáci a ve speciálně vytvořeném programu vyplňují test z angličtiny. Z jednadvaceti jich asi třetina stále ještě přemýšlí nad otázkami, druhá třetina mezi otázkami přeskakuje sem a tam a občas ještě mění odpovědi.

Několik jich už jen sedí a netrpělivě vyhlíží konec testu. Kvůli administrativě dřív své místo opustit nemůže. „Času je dost, možná až příliš. Testy byly jednoduché, jen v angličtině jsem trochu zaváhal,“ řekl čtrnáctiletý Vít Zemánek, který v testu podle vyhodnocení měl špatné odpovědi u dvou ze dvaceti otázek.

Podle něj se v testech však objevilo jen to, co se ve škole skutečně učí. Desetiletá Hana Šebelová má ale jiný názor. „Některé úkoly z angličtiny se mi zdály těžké. Se slovíčky jsem problém neměla, ale váhala jsem nad předložkami a také tam byly anglické otázky, které jsme se ještě neučili,“ řekla žačka.

Špatné načasování

Ředitel školy v Lysicích Zdeněk Burýšek tvrdí, že to není výsledek nedostatečné výuky, ale špatného načasování testů. „V testech je totiž i látka, kterou žáci budou probírat teprve ve druhém pololetí, takže teď ji ještě znát nemusí. S ostrými testy se však v budoucnu počítá až na konci školního roku,“ vysvětlil ředitel.

Testování žáků pátých a devátých tříd, kterým chce ministerstvo školství sledovat úroveň výuky českého jazyka, matematiky a angličtiny na českých základních školách, mají být naostro spuštěny poprvé v roce 2014. Do té dobudou i další zkoušky fungování testů.

„Prosincové testování nebylo zaměřeno na znalosti. Výsledky testů žáci sice hned po zkoušce zjistili a ředitelé také dostanou souhrn výsledků zhruba v polovině ledna, ale teď nám šlo především o technické zvládnutí testů. A to dopadlo i nad naše očekávání,” uvedl Libor Vacek z České školní inspekce, která na testování dohlíží.

Jen dobré počítače

Z Jihomoravského kraje se testování účastnilo deset škol, včetně lysické a letovické. Podle Vacka není žádný zvláštní klíč, podle kterého se školy do testování vybíraly. „Částečně šlo o rovnoměrné rozložení a také jsme chtěli různě velké školy, venkovské malotřídky, běžné školy i víceletá gymnázia,” vypočítal Vacek s tím, že hlavní kritérium bylo spíše nadprůměrné technické vybavení školy.

Problémy s technikou nezaznamenali při testování ani na jedné ze škol na Blanensku. „Viděl bych problém spíše v tom, že kvůli jedné variantě testu a nevhodnému uspořádání většiny počítačových učeben od sebe žáci klidně mohou opisovat. Ne vždy se ale opisování vyplatí, protože žáci opsali i chybné odpovědi,” doplnil ředitel Burýšek s tím, že správná řešení testů se žáky ještě proberou i učitelé v hodinách.

Příští testování inspekce plánuje na konec tohoto školního roku. „To už se více zaměříme na úskalí testů, jejich obsah a porozumění otázkám. Také chceme, aby se zapojily už všechny školy do plošného testování. Vždy to ale bude testování jen pro potřeby školy a žáků. Cílem testování není a ani v budoucnu nebude srovnávání jednotlivých českých škol,” zdůraznil Vacek.