Značné vzdělávací problémy mají v kraji podle průzkumu právě jen na Pohořelicku. Kromě absencí, které o téměř dvacet hodin přesahují republikový průměr, tamní základní školy nedokončí šest procent žáků. Dalších skoro pět procent neprospívá.

„Míra propadání, nedokončování základních škol a vysoké absence často končí nedosažením středního vzdělání, absencí klíčových kompetencí, neúspěchem na pracovním trhu a chudobou či sociálním vyloučením. Dané tři vzdělávací problémy spolu úzce souvisí,“ uvedl ředitel PAQ Research Daniel Prokop.

Jako poděkování, ale i na pomoc válkou zmítané Ukrajině uvaří Ivan Senynec (na snímku) ve znojemské restauraci speciální ukrajinské menu.
Obávám se, že to dopadne špatně, říká ukrajinský šéfkuchař Ivan Senynec

Potíže úzce souvisí se sociálními těžkostmi. Zejména s chudobou rodin. Projevuje se mimo jiné vysokou mírou exekucí a bytovou nouzí. V tomto ohledu vyšlo v kraji z průzkumu nejhůře Brno, kde se bezmála dvě procenta dětí nacházejí v bytové nouzi a přes sedmnáct procent rodičů je v exekuci. „Vůbec mě to nepřekvapuje. Ceny bydlení v Brně jsou naprosto šílené. Máme spoustu vyloučených lokalit, kde se situace dlouhodobě nelepší,“ komentovala stav například matka dvou dětí Tereza Zámorská.

Chudoba rodin

Problémy sociologové objevili i na Hodonínsku, v mikulovském mikroregionu a na Znojemsku. Tamní obyvatelé řeší vyšší nezaměstnanost, exekuce a téměř deset procent dospělých dosáhlo pouze na základní vzdělání. „S neúspěšností ve vzdělávání souvisí právě destabilizující chudoba rodin, protože děti stresuje, ničí jejich školní snahy a likviduje sociální a kulturní kapitál rodičů,“ doplnil sociolog Prokop.

Výzkumníci zjišťovali rovněž zaostávání vzdělávání vzhledem k sociální situaci mikroregionů. U každé obce s rozšířenou působností spočítali, jak vysoká by měla být míra vzdělávací neúspěšnosti na základě sociálních podmínek. Čísla pak porovnali se skutečností.

Slavnosti mandloní a vína v Hustopečích.
Hudba a mandle: rozhledna nad jedinečným sadem láká turisty už deset let

Ve většině regionů vzdělávací problémy vzorci odpovídají. Kromě Pohořelicka. Podle ekonoma Václava Korbela místa, která zaostávají za svými možnostmi, často leží na periferiích krajů. „Jsou podfinancované, neumí si poradit se specifickými problémy či mají horší přístup k řízení škol a omezující sociální systém,“ upřesnil Korbel.

Příčinou potíží ve vzdělávání může být mimo jiné horší dostupnost kvalitních učitelů, psychologů a podpůrných profesí, které pomáhají znevýhodněným dětem.