Řev motorů, kvílení brzd a auta míjející chodce v těsné blízkosti. Riskantní cestu denně podstupují lidé, kteří se vydají pěšky po silnicích v některých místech Blanenska. Jinou možnost nemají. Stezky pro chodce totiž mnohde chybí. Krizová je třeba trasa od novohradského tunelu do Blanska. Po silnici chodí do sousedních obcí často také Ráječtí. Podobně si vyšlápnou či vyjedou na kole i lidé mezi Skrchovem a Letovicemi. Na stavbu stezek pro pěší a cyklisty shánějí peníze. Zatím marně.

Ani na turisticky značené trase nemají výletníci záruku, že se po pár kilometrech neobjeví na silnici mezi auty. „Turisté musí ujít třeba pět kilometrů po silnici mezi Žernovníkem a Černou Horou, přestože jdou po červené značce. Dalším podobným místem je úsek zelené trasy vedoucí od Čertova hrádku nad Olomučany směrem k Blansku. Aby se turisté odtud dostali ke Klamovce, musí urazit jeden kilometr po rušné silnici. Problémy tam mají i cyklisté, kteří jedou mezi rychlými auty a v zatáčkách do Blanska dokonce až od Svaté Kateřiny,“ popsal krizová místa Jaroslav Oldřich z Klubu českých turistů. Podle něj jsou cyklisté v nebezpečí také na státní silnici I/43 mezi Skrchovem a Letovicemi. Silnice je tam úzká. „Navíc tam chybí prostor za krajnicí, kam by cyklista mohl uhnout,“ upozornil Oldřich.

V tomto úseku se Letovičtí chystají postavit cyklotrasu. Potvrdil to místostarosta města Radek Procházka. „Po silnici občas vyrazí do Letovic lidé z Dolního Smržova či Slatinky. Je to problém. Dále nás požádali lidé z Babolek, že chtějí obnovit zaniklou lesní cestu, ta také vede do města,“ uvedl Procházka s tím, že se o tomto záměru bude na letovické radnici jednat.

Stezku z Babolek do Letovic uvítají hlavně turisté. „Začali jsme pořádat různé výpravy. Rozhodně není příjemné vyrazit na procházku po silnici, kde kolem jezdí auta,“ řekla předsedkyně osadního výboru v Babolkách Olga Kobylková.

V nedohlednu je zatím cyklostezka, která má odklonit turisty a cyklisty ze silnice spojující Blansko a Šebrov. „Cyklostezku chceme vést od mostu u ČKD ke křižovatce na Olomučany, kde se lidé dostanou dolů k řece a budou pokračovat vpravo dál. Pod stávajícím mostem pak podjedou silnici doleva rovnou na lesní cestu. Stezka počítá ještě s novými mosty přes řeku a má končit pod Novým hradem. To vše bude stát zhruba sto milionů korun, což je příliš peněz,“ vysvětlil, proč stavba stojí, šéf blanenského odboru investic a územního rozvoje Marek Štefan.

Dalším problematickým místem pro chodce je silnice z Rájce-Jestřebí do Bořitova. „Místní tudy chodí na hřbitov nebo na různé akce do Černé Hory. Tato silnice je přitom široká a rovná, takže auta tam jezdí příliš rychle a je tam nebezpečno. Ještě horší je to večer či v noci,“ upozornil starosta Rájce-Jestřebí Pavel Perout. Ten už má na stole hotový projekt i stavební povolení na vyasfaltovanou cyklostezku, která bude spojnicí Moravského krasu s Brněnskem. Ráječtí teď shánějí dotace.


Ráječtí chtějí zpevnit či postavit trasy do dalších sousedních obcí. Třeba se Spešovskými čekají na třetí etapu stavby silnice Blansko-Boskovice. Podél ní pak vznikne obslužná cesta sypaná drtí. Chodce tak nebudou ohrožovat rychle jedoucí auta. „Ráječtí tudy procházejí často v létě, když chtějí do Spešova na koupaliště. Dále je potřeba cesta podél silnice směrem na Ráječko. Tam lidé docházejí za prací a také se vzájemně navštěvujeme na fotbalové zápasy,“ pokračoval Perout.

O cyklotrasu Ráječtí uvažují také směrem na Doubravici. Dále mají v plánu zpevnit polní cesty vedoucí k Holešínu či cyklotrasu mířící přes Karolín až do Petrovic. „Když zaprší a je bláto, nejsou schůdné,“ podotkl rájecký starosta.

V ohrožení života byli i lidé z Lažan a Lipůvky. Museli pěšky cestovat po přetížené státní silnici I/43. Už druhým rokem chodí po cyklostezce. „Lidé míří do Lipůvky do kostela, na hřbitov, k lékaři, do školy a školky. Lipůvečtí k nám zase chodí na sportoviště a koupaliště. Cyklostezka je hojně využívaná,“ je rád starosta Lažan Vlastislav Hemzal.