Dohoda mezi všemi zúčastněnými, která se dlouhou dobu zdála téměř vyloučená, platí od minulého týdne. „Sám jsem z toho nadšený. Na to, až se zástupci občanského sdružení a Ledeka domluví, jsme čekali minimálně dva roky. Předcházela tomu dlouhá a velice bouřlivá debata. Ale záměr postavit v Třebětíně bioplynovou stanici se nakonec stal minulostí. Stvrdili jsme to svými podpisy," oznámil letovický starosta Vladimír Stejskal.
Stručně to potvrdil také předseda občanského sdružení Budoucnost Třebětína Karel Novák. „Je to pravda. Vedení Ledeka se zavázalo, že ukončí plánování výstavby bioplynové stanice v naší části města. Konečné jednání beru jako velice solidní, díky čemuž jsme dokázali dospět ke kompromisu," řekl Novák.
Třebětínští v minulosti proti bioplynové stanici bojovali mimo jiné peticí, kterou podepsalo několik set lidí. „To byl jen jeden z důvodů, proč jsme se nakonec rozhodli ustoupit. Nechtěli jsme dále jitřit emoce ve městě. Jinde podobnou stavbu nechystáme. Není to rodinný dům, který zájemce postaví kdekoli. My jsme chtěli využít vhodného zázemí v dané lokalitě. Velmi nás mrzí, že to takto dopadlo," konstatoval Kamil Vystavěl z Ledeka.
Vyjádření ředitele společnosti Vladimíra Dražila se Blanenskému deníku Rovnost v úterý nepodařilo sehnat.
Bioplynová stanice měla například obsahovat zařízení na zpracování trav, kukuřice, siláže i hnoje. Hlavní námitky tamních obyvatel vycházely ze strachu ze zápachu a těžkých aut s odpadem projíždějících mezi jejich domy. Vedení Ledeka se dle svých slov dlouho snažilo najít nějaké řešení schůdné pro obě strany, ale obavy lidí nevyvrátilo.
Při řešení problému s bioplynovou stanicí vyvstala ještě jedna otázka. Ledeko chtělo koupit takzvanou severní cestu, kterou sice běžně užívá, ale vlastníkem pozemku, na němž leží, je zhruba dvacet soukromníků. Třebětínští chtěli předejít případným komplikacím. „Kdyby cestu Ledeko získalo, klidně si pracovníci společnosti mohli jednoho dne říct, že na místě postaví třeba závoru. A my bychom se kvůli tomu nedostali ke svým pozemkům," vysvětlil Novák.
Stejně jako někteří další lidé z této lokality se proti takovému záměru v první polovině dubna letošního roku odvolal. A nakonec uspěl. „Připadá nám naprosto správné a do značné míry logické, aby byla cesta majetkem města. Tím se předejde všem možným komplikacím a silnice bude i nadále bez veškerých pochyb veřejná, což považujeme za nezbytné. I v tomto směru se nám podařilo dosáhnout na řešení, které vyhovuje všem zúčastněným stranám," je rád předseda občanského sdružení Budoucnost Třebětína.
Záměr odkoupit od jednotlivých majitelů veškeré části pozemku potvrdil i Stejskal. „Rozhodně k tomu ale nedojde v nejbližších měsících. Jsme rozhodnutí tento krok ze svého rozpočtu podpořit, ale tomu budou předcházet další dohody a plánování. Nevylučuji ani možnost, že konkrétní kroky už v aktuálním volebním období podniknout nestihneme," poznamenal letovický starosta.
O budoucnosti cesty jsou připravení dále jednat i v Ledeku. „Každopádně jsme se i v této otázce snažili vyjít nespokojeným obyvatelům Třebětína vstříc. Proto jsme přistoupili také na jejich návrh, aby naše těžká technika využívala v co možná největší míře severní cesty a vyhýbala se zástavbě. Omezovat nikoho nechceme, takže v tom žádný problém nevidíme," dodal Vystavěl.