Předláždění a opravy chodníků, nová kontejnerová stání nebo stavba nové autobusové zastávky. Sehnat dělníky na takové práce je na Blanensku pro radní mnoha měst problém. Stavební firmy totiž většinou upřednostňují velké zakázky.

Z chodníku u rybníka pod sídlištěm Zborovce v Blansku vyčnívá na několika místech zámková dlažba. „Chodník je zde poškozený určitě déle než měsíc. Jezdím tu s kamarádkou, ta má kočárek a do kopce musí vždycky pořádně zabrat. Lidé v těchto místech také jezdí na kole. Pokud někdo pojede shora hodně rychle, může to skončit úrazem,“ myslí si Dana Poláková z Blanska.

O problematickém místě na blanenské radnici vědí. „Když je závada na chodníku, měli bychom ji odstranit co nejdřív,“ tvrdí Miroslav Pokorný z blanenského komunálního odboru. Ne vždy však mohou radní problém ihned řešit.

„Sehnat firmu na drobnější opravy dnes není vůbec snadné. Čekáme, až dělníci skončí s chodníky u Katolického domu. Problém je totiž s dopravou materiálu. Teprve pak přijdou na řadu Zborovce,“ vysvětlil Pokorný, proč Blanenské zvlněná dlažba pod sídlištěm Zborovce stále ohrožuje.

Dávají přednost větším zakázkám

O tom, že sehnat firmu na drobné stavební práce není snadné, ví své i Letovičtí. „Firmy pracují většinou na větších zakázkách. Dodělávky, kontejnerová stání nebo přestavba chodníků na bezbariérové, to je problém. Na tuto práci jsme firmu sháněli třeba celý měsíc,“ sdělil starosta Letovic Radek Procházka. Řešení podle něj existuje. Drobné práce si přiberou stavaři, kteří nyní v Letovicích dokončují větší zakázky.

Jednatel boskovické společnosti Stavkom Petr Zatloukal potvrdil, že na podzim mají stavaři více práce. „Všechny větší věci doděláváme do konce roku. Drobnější práce bereme až zjara. V tuto dobu nikoho neseženete,“ vysvětlil s tím, že firmy samozřejmě upřednostní velkou zakázku před dodělávkami.

V Kunštátě si se zaneprázdněností stavebních firem poradili po svém. „Obcházíme to tím, že řekneme místním firmám. Z dobré vůle nám vyhoví,“ uvedl starosta Pavel Göpfert s tím, že s těmito firmami pak bude počítat i do budoucna.

Jeho slova potvrdil Vladimír Konopáč, který se ve stavařském oboru pohybuje. „S dodělávkami v Kunštátě pomůžeme,“ podotkl majitel společnosti, která zvládne stavby inženýrských sítí přes opravy kanalizace po recyklaci stavební sutě. „Ve větším městě bychom do malých úprav nešli. Stavaři musí platit vysoké náklady za převoz strojů a materiálu. Navíc mají práci s organizováním dopravy,“ řekl Konopáč.