Internetové stránky se slevami mají tisíce příznivců. Proč si nekoupit kadeřnické služby za polovinu, masáže s třiceti procentní slevou, dva steaky za cenu jednoho? Pokud však člověk nebydlí a nepracuje v Praze, Brně ani žádném dalším velkém městě, slevy na různé služby často hledá jako jehlu v kupce sena. Stejně tak v Blansku a okolí. Ke dnešnímu dni vyhledávač slev našel jen jedinou slevu pro Blansko.

„Já jsem spokojený. Beru to jako investici do reklamy, protože výdělek kvůli slevám a provizím už z toho nemám skoro žádný,“ řekl Jiří Dvořák z blanenské firmy, která se zabývá prodejem výtvarného materiálu a grafikou. Podnikatel však není vázaný na město, protože to, co na slevovém portálu nabízí – časopis s kreativními nápady – může rozesílat i poštou.

Nevýhodou slev na specializovaných internetových portálech je často právě jejich špatná dostupnost pro zájemce, kteří nejsou „v centru dění”, Blanensko nevyjímaje. Pokud totiž hledají slevy nejen na cestování nebo výrobek, který se dá poslat poštou, musí za službami dojíždět.

Podle provozovatelů slevových webů není po slevách v menších městech poptávka kvůli malé kupní síle. „Třeba v Brně má člověk větší výběr konkurenčních služeb než v Blansku, kde už má většina živnostníků své zákazníky,“ řekl provozovatel jednoho ze slevových portálů Stanislav Šulc a doplnil, že nabídek spolupráce po Blansku rozeslal několik. „Nikdo se ale neozval, není tam zájem. Ale provozovateli webu je vlastně jedno, pro kterou oblast slevu nabízí,“ doplnil Šulc.

A co na webech lidé nejčastěji hledají? „Je to cestování, pobyty doma i v zahraničí. Velká poptávka je také po kosmetice nebo jídle,“ uvedl Šulc.

Například kadeřnice z Blanska i Boskovic však tvrdí, že slevové weby pro své podnikání nepotřebují. „Já mám své stálé klienty, pro které vymýšlím akční nabídky sama. Proto jsem o poskytnutí slev na internetu neuvažovala a ani v budoucnu to neplánuji,“ míní Eva Suchá z Blanska.

Dvaačtyřicetiletý Zdeněk, který pracuje v Kuřimi, často hledá na stránkách se slevami tipy na dobré a levné jídlo. Pokud uloví nějakou zajímavou nabídku, není pro něj problém si v poledne zajet třeba do Brna nebo i Blanska. V jedné z tamních restaurací se za výhodnou cenu najedl pečených žeber. Ale i když si jídlo pochvaloval, od té doby tam už nebyl. „Podle mě to je velký problém slevových nabídek. Má to být reklama, ale lidé, kteří se přijdou najíst se slevovým kupónem, jsou jen vymetači slev a už se nikdy nevrátí najíst se za běžnou cenu,“ postěžoval si provozovatel zmíněné blanenské restaurace Petr Novotný a doplnil, že nabídky slevových portálů znovu už určitě využít nehodlá.

Slovo sleva přitahuje lidské oko jako magnet. „Pokud chceme zákazníkům poskytovat kvalitní služby, nemůžeme jim nabízet nesmyslně velké slevy. Dříve nebo později to navíc paradoxně může způsobit zvyšování cen a ty se pak jen ‚na oko‘ sníží na normální cenu formou fantastické slevy,” tvrdí ekonom Ivo Lachman.