Dobře si region vedl i v počtu přenocování a průměrné délce pobytu. „Letošní letní sezóna je v počtu návštěvníků i délce pobytu o něco lepší než ta loňská. Stejně jako v minulém roce většinu tvořil domácí cestovní ruch, nicméně na jih Moravy dorazilo nejvíce zahraničních turistů ze všech regionů kromě Prahy,“ zhodnotila Martina Grůzová, ředitelka Centrály cestovního ruchu Jižní Morava.

Návštěvnost letních měsíců meziročně vzrostla o téměř devět procent, počet přenocování o sedm. Nejvíce zahraničních hostů dorazilo ze sousedního Slovenska a také z Německa.

Z novinek třetího čtvrtletí nejvíce bodovala Slovanská epopej v Moravském Krumlově, kterou za poslední čtyři měsíce vidělo více než 35 tisíc lidí. To se podle Grůzové příznivě odrazilo také na návštěvnosti některých turistických cílů v nejbližším okolí. „Jihomoravské hrady a zámky sice zaznamenaly pokles zájmu o interiérové prohlídky s průvodcem, ale naopak narostl počet volných prohlídek zahrad, parků a obecně exteriérových prostor. Zřejmé je to například z návštěvnosti hradu Pernštejn, kde si prohlídkový okruh Pernštejnská zahrady vybralo téměř 90 tisíc lidí,“ komentovala šéfka centrály.

Z výsledků dotazníkového šetření turistických informačních center vyplývá, že letošním typickým návštěvníkem je žena mezi 36 a 50 lety, která na jižní Moravu přijela s partnerem. Jejich cílem byly zejména historické památky a dopravním prostředkem osobní auto. Informace o regionu nejvíce získávali od přátel a z webových stránek.

Výjimečný benefiční koncert přichystala mezzosopranistka Magdalena Kožená společně s Brnem – městem hudby UNESCO a Festivalem ZUŠ Open. Své umění předvedla v pondělí v brněnském Besedním domě, kde ji doprovázel klavírista Ohad Ben-Ari.
V brněnském Besedním domě zazpívala hvězdná pěvkyně Kožená. Podívejte se

Podle statistik je patrný i pozitivní dopad letošní kampaně jihomoravské centrály #nestujcestuj. „V něm jsme postupně představili pestrou nabídku jižní Moravy v podobě konkrétních témat, aktivit, akcí a méně známých lokalit. To se v kombinaci s činností jednotlivých destinací odrazilo na zvýšeném zájmu turistů. Příkladem je třeba projekt #mastozadax, díky kterému Znojmo v červenci a v srpnu naplnilo kapacitu nabízených prohlídek z 99 procent,“ ocenila Grůzová.

Naopak utrpěla kongresová turistika

Jednou z oblastí, na kterou měla pandemie Covid -19 drtivý dopad, je podle centrály kongresová a konferenční turistika. V Brně klesly počty konferencí v prvním čtvrtletí na nulu. „V průběhu dalších tří měsíců se některé plánované akce uskutečnily, nicméně se jich zúčastnila jen polovina hostů,“ potvrdila Grůzová.

Následkem toho se řada brněnských hotelů i prostor zaměřených na pronájem dostala do existenčních problémů. „Částečně pozitivní je vývoj konferenčního cestovního ruchu během září, kdy je počet účastníků těchto eventů téměř o polovinu vyšší. Spolu s tímto nejistým obdobím se mění také přístup organizátorů i účastníků. Roste zájem o menší akce lokálního charakteru a rezervace probíhají na poslední chvíli,“ komentovala Martina Grůzová.