Dodal, že blanenští silničáři letos rozšířili vozový park. O dva nové sypače. Každý stál zhruba čtyři miliony korun. Na prohrnování a údržbu cest mohou vyslat celkem šestnáct vlastních sypačů a k tomu mají domluvenou další techniku u soukromníků. S odhrnováním sněhu pomáhají i zemědělci s traktory vybavenými radlicemi.

Další novinkou je webová kamera, která monitoruje sjízdnost silnice II/150 u obce Žďárná na Boskovicku. Tam funguje i hlásič náledí. „Hlásičů náledí máme na silnicích na Blanensku celkem šest. A tři kamery. Jedna je na silnici I/43 u Černé Hory a druhá u Křetína. Nová kamera je také u obce Žďárná na tahu z Boskovic na Prostějov," upřesnil Bažant.

Pohledy z kamer a informace o aktuální sjízdnosti silnic v regionu najdou řidiči na webu silničářů. Dosud však mohli být v klidu a jen několikrát škrábali namrzlá skla u aut. Sníh s náledím se na Blanensku tuto sezonu ještě neobjevily. „Zatím jsme ještě nikde nesypali, ale jsme v plné pohotovosti. Podle předpovědi může totiž začít sněžit každý den. Rozvezli jsme na pole v okolí silnic zábrany proti nafoukání sněhu a sněžné tyče s odrazkami. Technika je připravená," řekl Jaroslav Janeček mladší, vedoucí provozního úseku blanenských silničářů.

Napilno mají v těchto dnech hlavně v autoservisech, které bombardují motoristé kvůli výměně letních pneumatik za zimní. „Plno máme tento i příští týden. Kdo s výměnou zaváhal, musí si počkat," poznamenal šéf blanenského RS servisu René Slouk.

Řidiči mají povinnost přezutí na zimní pneumatiky od prvního listopadu do jednatřicátého března v případě, kdy lze předpokládat námrazu na silnici a sněžení. Za porušení povinnosti použít za stanovených podmínek zimní pneumatiky mohou policisté řidiči uložit v blokovém řízení pokutu do dvou tisíc korun a případně mu zakázat další jízdu. Policisté se při kontrolách zaměřují také na hloubku vzorku, která musí být u osobních aut nejméně čtyři milimetry.

V případě sněhové kalamity mají při úklidu sněhu a posypu přednost silnice první třídy. Mezi ně patří nejrušnější tah na Blanensku I/43 z Brna na Svitavy. „Problémy na I/43 bývají mezi Černou Horou a Závistí, kde jsou stoupání a velmi úzká silnice. Když napadne sníh nebo je náledí, tak to tam občas zablokuje kamion," dodal Janeček s tím, že mezi další problematická místa patří okolí Kojálu mezi Jedovnicemi a Lipovcem a také silnice poblíž Ludíkova. Tam provoz komplikují sněžné jazyky.

JEDNATŘICET MILIONŮ

Loni zaplatili blanenští silničáři za zimní údržbu zhruba třicet jedna a půl milionu korun. „Spousta lidí si myslí, že když není dvacet centimetrů sněhu, tak jsme v zimě bez práce. Loňská zima byla sice mírná, ale jen z toho pohledu, že nebylo moc sněhu. Jinak jsme zaznamenali spoustu dní, kdy přes den bylo vlhko nebo pršelo, v noci pak přituhlo a vytvořilo se náledí a sypače musely vyjet," řekl Miloš Bažant s tím, že od roku 2007 platí silničáři za zimní údržbu cest na Blanensku v průměru třiatřicet milionů korun ročně. S výjimkou roku 2010, kdy to bylo šestačtyřicet milionů.