Zúžení potkávají řidiči na mostě před Skalicí alespoň patnáct let. Most se totiž propadá. Silničáři od včerejška vše připravují, aby mohli celou Skalici uzavřít. „Bude to složité, ale občané, co dojíždí, i Skaličtí to musí pochopit. Čekáme na opravu spoustu let," uvedl starosta Skalice nad Svitavou Petr Řezníček. Správa a údržba silnic zaplatí za rekonstrukci silnice a dvou mostů jednatřicet milionů.

Místní obyvatelé se ale nemusí bát, že by se do obce nedostali. Vjezd na staveniště jim povolí obecní úřad na základě jejich žádosti. „Hodně lidí si povolení vyřizovalo, kdyby náhodou, ale já je zatím nemám. Neviděl jsem k tomu důvod. Případně mám občanský průkaz, kde mám napsané trvalé bydliště," poznamenal Václav Sklenář ze Skalice.

Komplikované to budou mít i autobusy, které mají svou točnu a několik zastávek u železničního nádraží. „Budou jezdit normálně, jak jezdí. Zastávky se nikam přesunovat nebudou," sdělil Řezníček. Kromě závor, které jsou na koridoru často spuštěné, ale může navíc dopravu řídit semafor. „Možné to je, ale jisté to není," řekla vedoucí technickosprávního úseku blanenské Správy a údržby silnic Eva Zouharová.

K rozkopaným silnicím a mostům brzo přibudou další. Sedmnáctého srpna silničáři uzavřou silnici v Pilském údolí. „Opravovat budeme úsek od Lhoty Rapotiny po most, který je v havarijním stavu," řekl před časem Miloš Bažant s tím, že oprava přijde zhruba na třicet milionů. Kvůli rozbitému mostu je silnice od loňského dubna zavřená pro auta nad dvanáct tun. Těžší náklaďáky mířící do Újezdu u Boskovic musí přes Boskovice. Mosty ale zůstanou bez opravy. „Měly by se opravovat v příštím roce," prohlásila Eva Zouharová.

Rekonstrukce v Pilském údolí bude rozdělená na dvě etapy. První bude od křižovatky na Újezd u Boskovic k hlavní silnici vedoucí z Boskovic na Lhotu Rapotinu. Druhá etapa bude od křižovatky na Újezd k mostu. Lidé se tak vždy na Újezd směrem od Boskovic dostanou.

Opravy se měl letos v srpnu po letech také dočkat most v Podolí u Letovic. Ani letos se tak ale nestane. „Určitě se opraví, ale letošní plán ztroskotal na jednáních," vysvětlila Zouharová. Je možné, že do plánované opravy most z Podolí do Vísek úplně uzavřou. „Řidiči těžkých aut zákaz nedodržují. Most je přitom v havarijním stavu," upozornila Zouharová.

V havarijním stavu a zároveň v provizoriu od konce války je také most na silnici z Adamova do Bílovic. Do února příštího roku je tam naplánovaná uzavírka pro kamiony nad šestnáct tun. Správa a údržba silnic už má na tento most hotovou projektovou dokumentaci. S opravou mostu chce ale začít příští rok. „Zažádá se o prodloužení uzavření pro těžká vozidla," vysvětlila.

V současnosti pracují silničáři na stavbě nových mostů ve Skrchově a opravě mostu na silnici z Letovic do Křetína. „Ve Skrchově bude nejspíš třítýdenní zpoždění, v Letovicích jde na mostě vše podle plánu," popsala tamní situaci vedoucí technickosprávního úseku. Skrchovské mosty budou stát osm milionů. Oprava letovického přes čtyři miliony.

Práce postupně pokračují i na dalších devíti opravovaných silnicích. Mezi nimi je Brťov, Benešov nebo Křtěnov. „V Brťově jsme narazili na skalní podloží. Došlo tak ke zdržení," doplnila Zouharová. Do konce roku se oprava stihne.

MAREK OSOUCH