„Jezdí se jen v jednom směru po upravené stezce v přírodě mimo provoz. Parádní rodinný výlet. Myslím, že vybudování těchto stezek podporuje cestovní ruch v dané lokalitě. Lidé se na místě déle zdrží a mají na výběr z více atrakcí. Nejenom například jeskyně v Moravském krasu. Podobné stezky získávají na oblibě a navštěvuje je více lidí,“ řekl cyklista.

Návštěvnost stoupá

Podle prodejců cyklistického vybavení je navíc letošní sezona unikátní. Kvůli epidemii koronaviru se lidé snaží trávit více volného času v přírodě v okolí bydliště. „Já si nemůžu stěžovat. Kola šla letos na dračku a takovou sezonu za dvacet let nepamatuji. Lidé vyrážejí na kolech do přírody opravdu ve velkém,“ potvrdil blanenský prodejce kol a sportovního vybavení Radek Šinkora.

Koloběžky Lime odložené u podchodu na Staré osadě.
Koloběžky v Brně překáží, stojí na chodnících i trávě. Radním došla trpělivost

Jedovnické stezky nabízejí na třech okruzích bezmála třicet kilometrů upravených tras v terénu. Ročně je projede kolem šedesáti tisíc lidí. Podobnou porci kilometrů nabízí i stezky v brněnském Mariánském údolí. Podle Petra Vaňka ze sdružení Singletrail Moravský kras, které stezky provozuje, návštěvnost v letošním roce prudce stoupla. „Přesná čísla nemám ještě k dispozici, ale nárůst cyklistů na těchto trailech je znatelný. Odhaduji to na více než třetinu,“ uvedl Vaněk.

Problém s kůrovcem

V průběhu letošní sezony se však muselo sdružení vypořádat s řadou překážek. Část okruhů byla poškozená kvůli těžbě dřeva po kůrovcové kalamitě a nebyla přístupná. Úpravy stezek a jejich údržba jsou podle Vaňka stále nákladnější. „Letos jsme zatím na milionu dvě stě tisících. Z toho dvě stě tisíc platíme ročně za pronájem pozemků. Kvůli koronavirové epidemii jsme od kraje nedostali dotaci. To rozhodnutí ale chápu, jsou důležitější věci,“ poznamenal.

Jízda na stezkách je zdarma. K jejich obnově však mohou jezdci dobrovolně přispět penězi nebo i pomocí při brigádách. „Peníze se na to shánějí těžko. Mentalita řady lidí je nastavená pořád trošku jinak a spoustu služeb vnímají jako samozřejmost a zadarmo. Myslí si, stezky jste postavili z dotací, tak se starejte,“ poznamenal Vaněk.

Další plánované rozšíření stezek a vybudování základny pro cyklisty v Mariánském údolí je podle něj zatím pozastavené. Hlavně kvůli stále probíhající těžbě dřeva ve zmíněných lokalitách.

Petr Stiller.
Vozíčkář Petr Stiller z Brna na kole ujede i sto kilometrů, cestuje a fotí pusou

V oblasti Bílých Karpat na Hodonínsku začíná v rekreační oblasti Lučina nástupní stanoviště na síť přírodních cyklostezek a trailů s názvem Trail of Life. O celkové délce sto třicet kilometrů. Jejich součástí je pět jednosměrných singletrailů. Letos tam pod rozhlednou Travičná přibyl další úsek. Zadotoval ho kraj. Jedná se celkem o 2,7 kilometru nových přírodních tras za 1,6 milionu korun. Tento projekt by měl pomoci zmírnit dopady současné krize v cestovním ruchu,“ uvedl při slavnostním otevření jihomoravský hejtman Bohumil Šimek. První etapu projektu Cykloresort Strážnicko – rozvoj terénní cyklistiky podpořil kraj již před čtyřmi lety dvěma dotacemi, kdy na vybudování přírodních tras poskytl téměř dva miliony korun.

Kam na kolo

Jedovnické stezky (okres Blansko), 3 okruhy, 28,5 km. Rozšíření druhého okruhu přibližně o 6 km je zatím pozastaveno.

Boskovické stezky (okres Blansko), 9 singletrailů, 9,61 km

Mariánské údolí (Brno), 3 okruhy, 26,5 km. Stavba cyklistické základny s půjčovnou, servisem a občerstvením zatím nemá potřebná povolení.

Trail of Life (okres Hodonín) přírodní cyklostezky v délce přibližně 130 km. Letos přibyl další úsek v délce 2,7 kilometru.

Vjezd na stezky je všude zdarma.