Internetový server vymoly.cz funguje na jednoduchém principu. „Lidé nás upozorňují na výtluky, které se nacházejí v jejich okolí. Většinou k tomu využívají takzvaných chytrých telefonů. A my jejich stížnosti předáváme správcům dané silnice. Hodně se díky tomu zjednodušuje komunikace řidičů a silničářů," uvedl organizátor projektu vymoly.cz Petr Čaník.

Další výhodou je podle něj průhlednost a transparentnost informací. „Jsou veřejné a snadno dohledatelné. Každý se může kdykoli podívat, jak se vyvíjí situace kolem konkrétního výmolu. Stránku proto nenavštěvují pouze řidiči, ale také silničáři samotní," upozornil Čaník.

Význam skutečnosti, že podle jejich statistik je na tom Blanensko tak špatně, však nepřeceňuje. „Nesmíme zapomínat, že velkou roli hraje činnost nespokojených lidí. Jejich aktivita není všude stejná. Proto se nedá říct, kde je situace nejhorší. Server funguje třetím rokem a stále se vyvíjí, čímž stoupá i jeho výpovědní hodnota. Tím však samozřejmě neříkám, že bych stávající informace bral na lehkou váhu," vysvětlil organizátor projektu.

Bez odpovědi

Vedení některých blanenských obcí však tyto statistiky nepřekvapuje. „Naše cesty jsou zdevastované, plné děr a v neposlední řadě zarostlé neposečenou trávou. Především silnice třetí třídy mezi Paměticemi a Sudicemi je v tak dezolátním stavu, že připomíná spíše tankodrom," přiblížil pamětický starosta Jaroslav Staněk.

Za všechno podle něj můžou silničáři. „Berou to tak, že je to boční cesta, o kterou se starat tolik nemusí. Vůbec je nezajímá. Už v polovině února minulého roku jsem napsal na Správu a údržbu silnic dopis, kde jsem celou situaci důkladně popsal. Podepsalo se pod něj několik zástupců zdejších firem, které mají problémy například se zásobováním. Na odpověď však stále čekáme marně," tvrdí Staněk.

Blanenští silničáři s podobnými nařčeními nesouhlasí. „Myslím, že v současné době drtivá většina výtluků ze silnic zmizela. Situaci bych označila přinejmenším za přijatelnou. Nejhorší to je samozřejmě po zimě. Na opravu výmolů každoročně vyčleňujeme značnou část našeho omezeného rozpočtu," řekla Eva Zouharová, vedoucí technicko správního úseku blanenské pobočky Správy a údržby silnic Jihomoravského kra­je.

Mezi nejhorší úseky podle ní patří například silnice mezi Doubravicí nad Svitavou a Rájcem-Jestřebí, Letovicemi a Křetínem nebo oblast za Šebetovem. „Silnice druhých tříd kontrolujeme pravidelně minimálně dvakrát měsíčně a silnice třetích tříd jednou. Když víme, že opravu dané silnice v brzké době nestihneme, místo alespoň dopravně označíme," podotkla Zouharová.

O výsledcích na serveru vymoly.cz ví. „Rozhodně na tom nejsou blanenské silnice tak špatně, jak z jejich informací vyplývá. Spíše bych řekla, že lidé z regionu jsou v tomto ohledu všímavější," oponovala silničářka.

Situaci nevidí tragicky ani někteří místní autodopravci. „Nedávno jsem zažil situaci, kdy ve Křtinách byla silnice před hody samá díra. A týden po nich už byla v pořádku. Takto by to mělo fungovat neustále. Ale z cest po celé republice vím, že je to všude vesměs stejné," naznačil autodopravce ze Sloupu Milan Zouhar.

Zároveň přiznal, že pro něj je nejdůležitější, aby byly v pořádku hlavní tahy. S tím souhlasí i Jiří Gritz. „Ze zkušeností vím, že na mnoha místech Česka to je horší než u nás," poznamenal autodopravce z Lažan.