Dvaadvacetilá řidička osobního auta je zatím poslední obětí tragických nehod na silnici I/43 z Brna do Svitav. O život přišla minulý týden, když chtěla odbočit od Boskovic na Brno. Od začátku roku zahynulo na trase, které lidé začali přezdívat silnice smrti, už rekordních osm lidí.

„Letos zemřelo na silnicích blanenského okresu devět lidí, z toho osm přišlo o život na silnici od Brna do Svitav,“ dokresluje pověst silnice vedoucí dopravního inspektorátu v Blansku Jaroslav Řezníček.

Ve srovnání s minulým rokem tam letos zemřelo o čtyři lidi více. „A to ještě nenastal letní provoz, kdy přibude aut v obou směrech a začnou jezdit i motorkáři,“ uvedl Řezníček.

Podle něj za tragickou statistiku mohou řidiči, kteří nedodržují předpisy. „Příčiny nehod mohou být různé. Téměř vždy ale hraje roli neukázněnost řidičů. Jezdí agresivně a rychle, nedávají přednost v jízdě nebo nepřizpůsobí rychlost jízdy stavu vozovky nebo počasí,“ dodal. „I při poslední nehodě se smrtelnými následky dívka telefonovala,“ podotkl.

Nejčastěji řidiči havarují v úsecích mezi Závistí a Černou Horou, Krhovem a Sebranicemi a také v místech křižovatky se silnicí na Boskovice.

Tragické nehody nenechávají chladnými řidiče, kteří po silnici pravidelně jezdí. V internetové diskuzi Blanenského Deníku přidal svůj názor například Vláďa z Blanska. „Už snad ani nemá cenu každý týden psát o nehodách v úseku od Sebranic po Lipůvku. Myslím, že každodenní přítomnost policie by mohla pomoct. Pokud mají k dispozici málo lidí, ať tam namontují alespoň policejního panáka a spousta řidičů při jeho spatření ubere,“ navrhuje řidič.
Podle Jaroslava Řezníčka je však policie dostatečně aktivní.

„Na prvním místě se musí změnit sami řidiči. Pokud budou jezdit tak, jak jezdí, nehodovost klesat nebude, spíše naopak. V nebezpečných úsecích jsme snížili rychlost a zvýraznili dopravní značení, ale není to nic platné,“ dodal.

Své si s neukázněnými řidiči užívají také v obcích na trase Brno – Svitavy. Například obcí Lažany projede podle jejího starosty dvacet až třicet tisíc osobních aut a kamionů denně. „Tato silnice prostě není stavěná na tak silný provoz. Je to značně namáhavé pro řidiče i lidi z naší obce. Míváme tu i havárie, ovšem nejhorší jsou kolony od Lipůvky, které tu zažíváme denně hned od rána,“ uvedl starosta Lažan Vlastimil Hemzal.

Katastrofální přetíženost silnice vnímá i šéf dopravního inspektorátu. „Samozřejmě má vliv i technický stav a povrch vozovky. Plánovaná rychlostní silnice R43 by určitě pomohla,“ doplnil Řezníček. Starosta Lažan vidí stavbu nové silnice jako jediné řešení na zlepšení současné situace. „Všichni, kteří stavbu blokují, mají svůj podíl na stále se zvyšující nehodovosti,“ má jasno Hemzal.

Anketa v blanenských ulicích: Proč je podle vás na silnici I/43 tolik tragických nehod?

Anketa: R43

Grafika R43