Silnice vedoucí na Blanensku z Lipůvky k Letovicím, rušná cesta plná aut, nebezpečí pro chodce ale i pro řidiče motorových vozidel. To je silnice I/43. Lidé žijící v její blízkosti i řidiči marně čekají, až se začne stavět její sestra R 43. Mělo by se tak stát do pěti let.
Čtyřproudovou silnici vedoucí mimo obce si přeje i Miloš Palatka z Blanska. „Ať je to co nejdřív hotové. Na silnicích je dost netrpělivých řidičů, i já jsem takový. Na čtyřproudovce se bezpečněji předjíždí. Pokud nebude R 43 vytížena stejně jako dálnice D1, pojede se po ní plynule a bez problémů,“ sdělil Palatka.

Po stavbě silnice volá i starosta Boskovic Jaroslav Dohnálek. „Stávající 1/43 je kolabující. Nevyhovuje kapacitně a pokud bychom postavili kříže všem mrtvým, kteří tam zahynuli, jezdili bychom lesem křížů,“ uvedl Dohnálek, který je předsedou svazku obcí podporujících stavbu silnice R 43. „Sever Jihomoravského kraje by měl mít co nejlepší spojení s krajským městem a s dálnicí. A tím může být jedině Hitlerova dálnice, ne boskovická brázda,“ pokračoval Dohnálek. Ten bojuje za to, aby se nová cesta začala stavět v těch místech, která jsou nejvíce připravená.

Další kdo tlačí na ministry jsou hejtman či poslanci z Blanenska, mezi nimi i František Sivera z Boskovic. „Chceme, aby se to už posunulo. Stavba se intenzivně připravuje rok a půl,“ míní Sivera. Pracovníci ministerstva životního prostředí v současnosti posuzují, jaký dopad na přírodu může mít stavba trasy Kuřim – Svitávka. „Kdyby šlo všechno dobře, začne se stavět za čtyři až pět let,“ dodal Sivera.

Podle mluvčí ministerstva životního prostředí Jarmily Krebsové je nejlépe připraven právě úsek Kuřim – Svitávka. „Do půl roku by měl být na světě posudek o vlivu stavby na životní prostředí. Úseky R 43 řešíme samostatně, takže by bylo možné každou část i samostatně stavět,“ řekla Krebsová. Její kolegové z ministerstva se zabývají i nejsevernějším úsekem plánované silnice a tím je Svitávka – Staré město. „Zde čekáme na vyjádření investora, tím je Ředitelství silnic a dálnic,“ podotkla Krebsová.

Podle Miloslava Neckaře z Řediteství silnic a dálnic se silnice projednává v souvislosti s životním prostředím už šest let. „Po posouzení dokumentace EIA dají lidé z ministerstva životního prostředí trase zelenou. Blanensko je připravené, zásadním problémem je Brno,“ vyjádřil se Neckař. Stavba R 43 si vyžádá několik miliard korun. Úseků je několik. „Kuřim – Černá Hora bude stát asi sedm miliard, další dvě padnou na Černou Horu – Svitávku, ze Svitávky do Velkých Opatovic si stavba vyžádá devět miliard a odtud do Starého Města to bude stát jedenáct miliard,“ řekl Neckař.