Vedoucí blanenských silničářů Miloš Bažant uvedl, že většina je již vykoupená. „V příštím roce zahájíme výstavbu přibližně dvoukilometrového úseku přes Rájec. Začínat bude vybudováním nové okružní křižovatky u fotbalového hřiště, dále bude vést prostorem mezi hřištěm a ulicí Novou a k poli kolem řeky Svitavy na konec Rájce, kde se napojí na  Komenského ulici. Stavbu budeme financovat z Integrovaného regionálního operačního programu," sdělil Bažant.

Silničáři nyní shromažďují veškeré podklady, aby mohli vypsat výběrové řízení na zhotovitele stavby. „Uvidíme, jestli to stihneme ještě tento rok. Od prvního října platí novela o veřejných zakázkách a musíme se s ní seznámit," upřesnil Bažant.

S jednáním s majiteli pozemků pomáhá silničářům vedení Rájce. Problémem jsou zejména takzvané zbytkové pozemky. Silnice totiž protne pole a někde zůstanou jen malé výměry směrem k řece Svitavě. „Nejsou pak dobře obhospodařovatelné. Majitelům obecně nabízíme směnu za pozemky v majetku města anebo odkup za odhadní cenu. S dvěma vlastníky není jednání jednoduché, ale věřím, že se domluvíme," uvedla starostka Rájce-Jestřebí Romana Synakieviczová.

Zatím je hotový jen úsek mezi Rájcem a Blanskem, ten z Rájce do Boskovic chybí. Část je sice projekčně připravená, podle Bažanta je ale víc než pravděpodobné, že nebude hotový dříve než Boskovická spojka. Ta zajistí přímé vlakové spojení mezi Boskovicemi a Brnem. „Nyní zapracováváme přípravnou dokumentaci, jejímž cílem je zpřesnění technického řešení, investičních nákladů a doplnění či úprava dopravní technologie. Hotová má být do srpna příštího roku," nastínil mluvčí Správy železniční dopravní cesty Kateřina Šubová.

Spojku mají začít stavět mezi lety 2019 až 2021. „Do stanice Skalice nad Svitavou se stavebně zasahovat nebude," řekla Šubová.Stanice v Boskovicích se stane koncovou pro provoz osobních vlaků linky S2. „Změní se tedy její technologie a konfigurace kolejišť, projde kompletní přestavbou," sdělila Šubová s tím, že součástí bude i nový terminál pro přestup na autobusy. Bude pozůstávat ze dvou kolejí s dvěma bezbariérovými nástupišťními hranami.

Také železničáři však musejí vykoupit potřebné pozemky. „Výkup bude možné zahájit až po zpracování projektové dokumentace," doplnila Šubová.

I Doubravičtí již na dokončení silnice netrpělivě čekají, i tam je ale scénář stejný – bez výkupu pozemků to nepůjde. Pro tuto část navíc není hotový projekt a městys se nemůže s vlastníky domlouvat například na směně. Auta projíždějí středem městyse v některých místech jen metr a půl od domů. Obyvatelům se tak jejich nemovitosti znehodnocují. Pro dokončení silnice mezi Boskovicemi a Blanskem musejí silničáři celkově vykoupit více než pětapadesát tisíc metrů čtverečních pozemků.