Bude dlouhý více než osm kilometrů, vyprojektovaný jako čtyřproudý s návrhovanou rychlostí sto třicet kilometrů v hodině. Na páteční veřejné debatě to v Zámeckém skleníku v Boskovicích uvedli zástupci Ředitelství silnic a dálnic. Setkání se zúčastnil také ministr dopravy Martin Kupka.
„V současnosti čekáme na vydání územního rozhodnutí. To bychom mohli mít v první polovině letošního roku a zahájit majetkové a právní záležitosti potřebné k výkupu pozemků. Věříme, že se nám pozemky podaří vykoupit. Ke konci roku 2026 chceme mít stavbu připravenou k realizaci,“ řekl generální ředitel silničářů Radek Mátl.
Loni v návaznosti na tento projekt dělníci na silnici I/43 dokončili nový kruhový objezd poblíž obce Sebranice za 33,3 milionu. Řidiči ve směru od Boskovic se díky němu také rychleji napojí na státní silnici. Ředitelství pak v prosinci podepsalo smlouvu na vypracování projektové dokumentace pro stavební povolení na zmíněný první úsek I/73 Bořitov - Svitávka. Zakázku za 25,6 milionu korun získalo sdružení firem v čele ze společností Dopravoprojekt Ostrava.
A zbývající dva úseky plánové I/73? Část mezi Troubskem, potažmo D1 a Bořitovem, se dvěma navrhovanými tunely je dlouhodobě napadána odpůrci kvůli zásahům do krajiny a zátěži pro okolí.
„Dokončujeme potřebnou studii, máme hlukové i rozptylové studie. V červnu chceme zahájit proces EIA s posouzením vlivu na životní prostředí. Kladný závěr tohoto zjišťovacího řízení je klíčem k dalšímu postupu. Bez něj se dál neposuneme,“ informoval Mátl s tím, že tento úsek chce mít ŘSD připravený pro výstavbu do roku 2030. Připustil však, že majetkoprávní příprava a výkup pozemků budou podle všeho složité.
- Připomeňte si, jak to vypadalo na podzim při výstavbě objezdu u Sebranic
Současně s přípravou výstavby I/73 řeší silničáři na Brněnsku a Blanensku i problematická místa na I/43. Plánují například stoupací pruh u obce Závist, přeložku silnice U Černé Hory, mimoúrovňové křižovatky v Podlesí, Kuřimi a v Lipůvce, kde počítají také s jiným technickým řešením dopravy na tamním náměstí.
V roce 2028 by pak mohl být nachystaný i třetí úsek od Svitávky do Starého Města, kde se má posouzení dopadů na životní prostředí rozběhnout ještě letos.
„Jsem ráda, že vláda dala po volbách výstavbě I/73, která z velká části vede přes Blanensko, prioritu a vše se dalo do pohybu. Podařilo se také schválit zákon o urychlení silničních, vodních a energetických staveb, který díky sloučeným řízením ušetří spoustu času,“ sdělila senátorka za Blanensko Jaromíra Vítková, která se léta angažuje právě ohledně výstavby kapacitní silnice v regionu.
A doplnila: „Pozitivní zpráva je také to, že celý úsek od D1 po D35 bude plnohodnotný čtyřpruh. Od Svitávky po Staré Město se totiž zvažovala varianta střídavě se třemi pruhy. Bojovala jsem za to, aby se tato možnost přehodnotila, což se povedlo.“
Silnice I/73 s délkou kolem osmdesáti kilometrů propojí dálnici D1 na jihu země s D35 na severu a z velké části využije trasu nedostavěné, takzvané Německé dálnice Vídeň – Vratislav, která se začala budovat za druhé světové války.
Odkloní zejména tranzitní dopravu ze současné I/43, která už svou kapacitou zdaleka nestačí a konkrétně na Blanensku je hlavním silničním tahem. Řidiči si dlouhá léta stěžují na dlouhé kolony, a obce na trase zase na neúměrnou zátěž.
„Z našeho městečka musejí lidé za prací nebo k lékaři do Brna vyjíždět brzo ráno, aby se vyhnuli kolonám na Lipůvce. Ty cestování neúměrně prodlužují. Špatná dopravní dostupnost má u nás vliv i na cenu pozemků, které jsou v porovnání s jinými obcemi v regionu nízké a také množství nových zájemců o bydlení,“ vzkázal například starosta dvoutisícové Olešnice David Tomášek.
VIDĚLI JSTE? Most ze špejlí postavili školáci v Letovicích. Unesl zátěž i čtyřicet kilo