Silničářům pomáhají v boji se sněhem vlastní meteostanice i kamery, které monitorují některé důležité úseky. Odborníci už nyní varují řidiče, aby přezuli na zimní pneumatiky. Na některých silnicích jsou totiž od pondělka povinné.

Zima sice podle kalendáře začíná až na konci prosince, ale silničáři na jižní Moravě jsou na ni už nyní pořádně připravení. Techniku mají nachystanou a přemýšlejí, kolik bude stát letošní údržba.

Správa silnic druhé a třetí třídy v kraji vyjde za jednu zimu většinou zhruba na dvě stě milionů korun. „Peníze na zimní údržbu se ale vyčleňují z rozpočtů za dva roky. A kolik to bude na příští rok, ještě nevíme,“ řekl vedoucí dopravního odboru Jihomoravského kraje Rostislav Snovický. Dodal, že čísla bude znát nejpozději v prosinci.

Loni stála údržba všech jihomoravských silnic přes dvě stě milionů. Letos se náklady pravděpodobně zvýší, protože údržba v prvních měsících letošního roku už stála sto sedmdesát milionů.

Dálnice a silnice první třídy má na starosti Ředitelství silnic a dálnic. „V Jihomoravském kraji udržujeme přes pět set kilometrů silnic první třídy. Jsou to strategické silniční tahy, musíme je proto udržovat v pořádku po celé délce,“ uvedla za Ředitelství silnic a dálnic Jana Zemanová.

Bez údržby

Některé silnice v kraji však zůstávají neudržované. Celkem je to asi sto padesát kilometrů z bezmála čtyř tisíců kilometrů silnic druhé a třetí třídy. „Jsou to silnice, které nejsou dopravně tak významné a vytížené. Místní jsou zvyklí, že se v zimě neudržují. Upozorňují na to i cedule,“ podotkl ředitel jihomoravské Správy a údržby silnic Jan Zouhar.

Dodal, že k tomu, aby mohli silničáři jednoduše určit, kde je jich potřeba, používají moderní technologie. „K předpovídání situace nám slouží jedenadvacet vlastních meteostanic i webové kamery zabírající některé kritické úseky. Třeba v Nížkovicích nebo Černé Hoře,“ podotkl Zouhar.

Důležitá je také těžká technika. Stroje se totiž starají o to, aby nevznikaly dopravní komplikace. Sněžné pluhy a radlice na odhrnování sněhu doplní buldozery, sypače a nakládače. „S obsluhou některých úseků nám pomáhají i místní dodavatelé, třeba zemědělská družstva s traktory,“ upřesnil Zouhar. Na kalamitní situace je přesto podle něj strojů pořád málo. Proto existuje krizový plán a v případě potřeby se technika půjčuje od soukromých firem.

I přes všechnu snahu ale na linky dispečinku jihomoravské Správy a údržby silnic volají v zimě stovky řidičů denně. Většinou si stěžují na dopravní komplikace i nesjízdné silnice.

Například řidič David Odehnal ale loňskou údržbu nekritizuje. „Zima byla dlouhá a náročná. Ale silnice byly většinou suché a bezpečné, i když hodně sněžilo,“ tvrdí Odehnal.

Pomáhají i řidiči

Řidiči dispečink často i upozorňují na to, když se právě něco přihodí. Takovou spolupráci si ředitel Zouhar pochvaluje. „Je to pro nás důležité a přínosné, protože se nemusíme dozvědět z našeho informačního systému okamžitě o všech událostech. Oznámené situace hned vyrážíme řešit,“ řekl Zouhar.

Dodal ale, že někteří řidiči si spíše jen stěžují a často prý neoprávněně. „Silnice nemusí být za každou cenu pořád černé. My následky počasí neodstraňujeme úplně, ale můžeme je jen zmírnit tak, aby silnice byly za určitých podmínek sjízdné,“ podotkl Zouhar.

Upozornil také na to, že od včerejška opět platí nařízení, že na některých úsecích silnic a dálnic v České republice musí mít řidiči na svých autech zimní pneumatiky se vzorkem hlubokým alespoň čtyři milimetry.

V jihomoravském kraji se toto nařízení týká úseku na dálnici mezi Velkou Bíteší po Kývalku na Brněnsku. Značka s upozorněním přibyla i na silnici třetí třídy mezi Kuničkami a Němčicemi na Blanensku.

ANETA NEJEZOVÁ