Z pátku na sobotu zdolával sněhový příval a poté mrznoucí déšť například Roman Procházka. „Sedli jsme do sypačů ve čtvrt na sedm večer a do rána jsme pracovali. A pak jsme štafetu hned předali další směně,“ popsal silničář. Podle něj to klouzalo třeba u Ochozu. „Když jsem vystoupil z mašiny, nohy mi šly do smyku. O půlnoci totiž začal sníh přecházet v déšť a ten vytvářel na silnicích led,“ přiblížil Procházka. O víkendové kalamitě sloužil i Jan Kouřil z Blanska. Ten obhlíží terén a posílá jednotlivé posádky do problematických úseků. „Službu jsem měl v neděli, to už byl relativně klid. V pátek jsme vytáhli ven všechny sypače a navíc radličky a dostupné mechanismy. Kluci se museli vypořádat s velkou dávkou sněhu. Točili se pořád dokola,“ popsal situaci Kouřil.

O deštivé sobotě se některé silnice proměnily v led. Problémy se sjízdností měli i sami silničáři. „Trable byly mimo jiné také na kopcích u Rudice a Bukovinky. Tam se obávali sjet dolů i naši chlapi. Běžný šofér tam nepojede, my ale musíme,“ nastínil světlovlasý muž. V takových případech silničáři úsek objedou a vydají se na kopec zespodu. Pokud pak začnou se strojem klouzat pozpátku dolů, mají už za sebou posypanou silnici, na které se chytí. Když jinudy cesta nevede, zavolají si na pomoc nejbližší posádku nebo vozovku posypou ručně.

Dobrodružná jízda ve sněhové kalamitě přitom může být životu nebezpečná. Sám Kouřil se v minulosti musel vyhnout škodovce, která předjížděla vůz do kopce. Skončil v příkopu. „Perné chvilky jsem zažil třeba i u Doubské skály. Začal jsem tam s tatrou klouzat z kopce. Dvanáctitunový vůz pak sviští dolů jako sáně. Přibržďoval jsem tedy,“ vypíchl další ze zážitků Kouřil s tím, že se řítil na kolonu stojících aut. Vůz v čele kolony minul o dvacet centimetrů. „Ještěže tehdy řidič nevystoupil z auta. To bych ho rozmačkal,“ oddechl si.

Silničáři nejdřív ošetřují silnice první třídy. Dál pokračují podle důležitosti a potřeby. Postupně se dostanou na každou cestu, která je zanesena v plánu zimní údržby. „Je to únavné. Máte před sebou radlici, tak si svítíte svrchu. Světlo pak prosvěcuje vločky a z toho dost řežou oči,“ přihodil jeden z detailů služby muž. Ten dříve pracoval i se sypačem. Pokud se stroj v terénu poláme, silničáři jej dokáží sami spravit.
V neděli byly solené silnice v dobrém stavu. „Zato v okolí Lipovce, Křtin a směrem na Podomí to šlo hůř. Jsou to lesní úseky. Větve stromů se pod tíhou námrazy ohýbají k vozovce. I včera jsme řešili spadené stromy,“ pokračoval silničář.

Přestože má náročné povolání, zimu zbožňuje. Ve volném čase vždy vyráží na lyže. „Je zima, tak ať padá sníh. A my silničáři jsme tu od toho, abychom si s tím poradili,“ pousmál se.