„Hledám kamarádku, která je spolehlivá a která by mě neopustila. Která by mi pomáhala v každé situaci. A která by neopustila svoji nejlepší kamarádku kvůli nějaké jiné holce,“ přečetla z listu papíru Hanka. Právě nastoupila do primy na blanenském gymnáziu. Druhý školní den vyjela se svoji novou třídou na seznamovací výlet.

Na gymnázium v Blansku vyjíždějí primáni v prvních zářijových dnech na poznávací pobyty už třetí rok.

„S dětmi jezdíme vždy na tři dny. Snažíme se dát takto základ dobrému kolektivu. Vždycky jede také třídní a metodici prevence sociálních nežádoucích jevů. Na dnešek

máme pozvané také lektory z pedagogickop­sychologické poradny,“ informovala druhý výletní den metodička gymnázia Anna Bayerová.

Podle třídního primy Petra Přikryla děti tak snáz vytvoří nový kolektiv. Navíc výlety ulehčí práci i učitelům. My také děti lépe poznáme a víme, co od nich pak čekat,“ vysvětlil Přikryl.

V mimoškolním prostředí děti dostanou šanci poznat i jiné kvality nových spolužáků, než studijní. „Ve třídách bývá často hierarchie dětí poskládaná podle toho, jak kdo prospívá. Tady můžou ocenit, jak se kdo zapojí do různých her a jaké má kdo přednosti v různých oblastech,“ prohlásila Štěpánka Petříková, tělocvikářka a výchovná poradkyně blanenského gymnázia. Učitelé se snaží pro děti připravit různorodé aktivity. Třeba chtějí, aby dostaly šanci vyniknout ve sportu, v hudbě i v kreslení.

Co když však některé z dětí do kolektivu nezapadne? Nevyčlení ho třída při intenzivním seznamovacím pobytu snáz než při pomalém utváření spřátelených skupinek při vyučování? Podle Přikryla naopak pomůže třídenní výlet těmto situacím předcházet. „I proto vyrážíme hned na začátku září. Zjistíme tak, kterého žáka ostatní moc neberou a můžeme to tak rychleji řešit,“ řekl Přikryl. Třídní se pak dítě snaží začlenit do skupiny spolužáků, která ho mezi sebe přijme a která mu bude pomáhat.

Cílem pedagogů je také ukázat primánům, že příchodem na gymnázium jim nekončí dětství. Často totiž odcházejí ze základních škol s vizí kupících se hromad knih a dlouhých hodin strávených nad učením. Podle učitelů gymnázia jim ke snadnějšímu přestupu nepomáhají ani učitelé základních škol. „Kolegové ze škol, odkud k nám děti přichází, je ve víceletém gymnazijním studium rozhodně nepodporují. Často je naopak přesvědčují, že se na gymnázium budou muset jen učit a nebudou mít čas na žádné koníčky. A že se stejně na základní školu vrátí,“ stěžovala si Bayerová.

Na blanenském gymnázium jezdí na seznamovací pobyty zatím jen žáci prim. Příští rok by však spolu měli vyrážet i studenti prvních ročníků gymnázia. „Pro první ročník chceme dělat takové pobyty až od příštího roku. Žáci jsou tam starší, tak výlety jsou daleko náročnější na přípravu,“ doplnil zástupce ředitele Gymnázia v Blansku Radek Petřík.

Stejně jako v Blansku vítají nový školní rok i na Gymnázium v Rájci-Jestřebí. Se studenty prim a prvních ročníků vyjíždí hned začátkem září na seznamovací vícedenní výlety. „Pravidelně pořádáme třídenní stmelovací akce pro nově nastupující studenty, například na raftech nebo v horách. Snažíme se, aby se poznali dřív, než spolu zasednou do lavic,“ vysvětlil ředitel školy Stanislav Laštůvka.