Na jedné straně obchody, škola, pošta a obecní úřad. Na druhé školka, hřbitov či ordinace lékaře. Mezi nimi silnice I/43, po které denně projede i víc než patnáct tisíc aut. Tak to vypadá v Lipůvce na Blanensku.
Autobusové zastávky, parkoviště před obchodním centrem, křižovatka s odbočkou na Tišnov. U přechodu čekají děti, které jdou ze školy, z druhé strany spěchají lidé na nákup.

Přejít však není jednoduché. „Situace je špatná a rok od roku se zhoršuje. Jde nám o bezpečnost chodců, hlavně školáků a důchodců,“ vysvětlil starosta obce Ivo Pospíšil, proč se koncem ledna zástupci Lipůvky sešli se silničáři a policisty.

Správci silnic slíbili, že koncem dubna budou mít výsledky studie, podle které se rozhodnou, jestli na nejvyužívanějším přechodu pro chodce U Formanky zajistí semafory. „Jsem pro. Přejít tady je opravdu nebezpečné. I když světla zpomalí dopravu, myslím, že je to dobrý nápad,“ souhlasí třeba Jana Zámečníková.

Ve hře je i varianta, že semafory budou řídit i blízkou křižovatku. „Celá silnice I/43 je neúnosná. Věčně je ucpaná, všude je puch. Nějaké semafory nepomůžou,“ myslí si Magda Uhlířová, která prodává v tamním obchodě. Do Lipůvky už pětatřicet let jezdí po takzvané silnici smrti z nedalekých Lažan. Jediné řešení je podle ní postavit dlouho probíranou dálnici.

To je také názor policie. „Se silnicí I/43 lze těžko víc udělat. Řešení je rekonstrukce nebo spíš vznik dálnice. Ale ta se řeší mnoho let,“ upozornil už dřív policejní mluvčí Bohumil Malášek.

Uhlířová není se svými názory osamocená. „Semafory na přechodu znamenají větší bezpečnost pro chodce. Ale zpomalí dopravu, vytvoří se kolony. Tohle je vytloukání klínu klínem. Dokud nebude stát dálnice, není tady šance na zlepšení,“ konstatoval krajský koordinátor Besipu Pavel Čížek.

Semafory odmítá i řidička Nikola Odehnalová. „Jezdím ve špičce. Kolony se tvoří jen tím, že auta brzdí před obcí. Semafory to jen zhorší. Vím, že často není lehké přes přechod přejít, někdy je sebevražda tam vkročit,“ myslí si Odehnalová.

Zatímco lidé v Lipůvce mají k dispozici dva přechody, v další obci na trase Brno-Svitavy, Závisti, není ani jeden. „Před několika lety jsme si vybojovali aspoň místo pro přecházení, snížení rychlosti na šedesát kilometrů a výstražné dopravní značky. V úseku autobusových zastávek, ze kterých děti jezdí do školy. Obec tam dala i měřič rychlosti, ale stejně to nepomáhá, protože spousta řidičů rychlost nedodržuje,“ komentovala provoz v obci jedna z místních Jana Minaříková.

Silničáři tam počítají s podchodem. Lidé v Závisti tak v budoucnu bezpečně dojdou na druhý konec obce nebo na autobusovou zastávku. Nejdřív však v roce 2020.