Zatímco řidiči často tráví dlouhé hodiny v kolonách, tamní obyvatelé si umístění semaforů veskrze pochvalují. „Světelné signály na přechodu jsou podle mě velmi bezpečné. Sama jsem dříve byla několikrát svědkem nepříjemných situací jak pro řidiče, tak pro chodce. Pokud mám na výběr, volím jednoznačně přechod se semaforem i za cenu pár sekund čekání navíc,“ popsala své zkušenosti Veronika Kubalová.

Intenzitu dopravy monitorují kamery umístěné na sloupech u silnice. Zelená se chodcům rozsvítí po stisknutí tlačítka na semaforu, na přechod na druhou stranu mají sedm vteřin.

Hrozivě vypadající nehoda se stala ve čtvrtek ráno na křižovatce u Sebranic.
Problémová křižovatka u Sebranic: stala se tam další hrozivě vypadající nehoda

Bezpečnější podmínky pro pěší vítá i Rostislav Bajer. "Bez semaforů dříve řidiči náhodně prudce brzdili, aby pustili chodce. Další je objížděli a z toho vznikla například nehoda, při které se dokonce zranilo dítě. Stálo by za to vyhodnotit, kdy při dopravní špičce přechází přes silnici větší skupina lidí. Drive přecházeli jednotlivci, dnes musí čekat až blikne zelená, proto často přechází více chodců najednou," popsal muž situaci.

Všichni jsou rádi

O ponechání světelné signalizace nastálo se po vyhodnocení připomínek obyvatel snaží zástupci obce. „Zatím máme samé pozitivní ohlasy, všichni jsou rádi, že semafory stále fungují. Pro nás se jedná o velký přínos. Silnice dělí Lipůvku na dvě části, chodci se teď aspoň nemusí bát přejít na druhou stranu,“ poznamenal tamní starosta Ivo Pospíšil.

S ponecháním světelného značení naopak prozatím nesouhlasí jihomoravští policisté. Aby semafory mohly v Lipůvce zůstat natrvalo, požadují nejprve úpravu úseku. „Musí se doplnit například návěstidla na výložníky nad jízdní pruhy,“ řekl Blanenskému deníku Rovnost už dříve vrchní komisař krajského odboru služby dopravní policie Lubomír Sedlák.

Ilustrační foto.
Covidu navzdory. Začali běhat kvůli kondici i stresu

Podle krajského koordinátora bezpečnosti na pozemních komunikacích Pavla Čížka je problém především otázkou priorit. „Chodec je v tomto případě na druhém místě. Hlavní tah je velmi frekventovaný a přetížený. Jakýkoliv prvek v podobě přechodu nebo zpomalení aut způsobí nárůst kolon a ještě větší zahuštění dopravy,“ upozornil Čížek.

Řešením podle něj bude jedině výstavba obchvatu v následujících letech nebo samostatná dopravní tepna. „Ustupování kterékoliv skupině z dlouhodobého hlediska nikam nepovede. Silnice je sama o sobě tak přetížená, že kapacitně neodpovídá požadavkům jednadvacátého století. Dokud nebude obchvat, můžeme jedině doufat v co nejmenší počet nehod,“ doplnil Čížek.

TEREZIE SEKÁČOVÁ